یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 19 May 2024
تاریخ انتشار: 1402/09/30 08:26
شب یلدا
کد خبر: 125721

طرز تهیه 10 دسر شب یلدا

در این گزارش 10 دسر خوشمزه را برای شب یلدا جمع آوری کردیم.

به گزارش رصد ورزشی: شب یلدا جشن سنتی ایرانیان است. از شب یلدا به عنوان شب طلوع خورشید یاد می کنند. شب یلدا با تدارک آجیل و میوه و شیرینی و گپ و گفت خانواده ها آغاز می شود. در کنار سفره های سنتی شب یلدا چند نوع دسر هم می تواند آماده کنید. در اینجا 10 مدل دسر برای شب یلدا را به شما آموزش می دهیم.

روش تهیه دسر انار/ دسرهای اناری، دسرهای ژله‌ای و انواع خوراکی‌های خوشمزه دیگر، همه بخشی از انواع خوراکی‌های خوشمزه یلدایی هستند. اگر دوست دارید در این شب طولانی و زیبا، همراه خانواده و عزیزان خود، چند دسر جدید و خوشمزه میل کنید، همراه ما باشید تا در این مقاله از به‌روز مگ (مجله به‌روز مارت)، انواع دسر شب یلدا را با طرز تهیه و نکات مهم درست‌کردن هر کدام، با هم مرور کنیم!

شب یلدا

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین میوه‌های شب یلدا، انار است و با کمک این میوه خوشمزه، می‌توانید چند مدل دسر فوق‌العاده درست کنید. در ادامه، دو مدل دسر خوشمزه انار را با هم بررسی خواهیم کرد.

دسر موس انار/ انواع موس‌های خامه‌ای و شکلاتی، از دسرهای بسیار خوشمزه و مشهور دنیا هستند که می‌توانید با افزودن چند ماده اولیه خوشمزه به آن‌ها، یک دسر موس انار هم برای شب یلدا درست کنید. برای درست کردن موس انار یلدایی، به این مواد اولیه نیاز دارید:

خامه
شکر
پنیر خامه‌ای
پودر ژله انار
آب انار
انار دانه شده
برای درست‌کردن این دسر، باید خامه، شکر و پنیر خامه‌ای را به‌خوبی با هم ترکیب کرده و یک لایه از آن را در ظرف‌های دسرخوری بریزید. پس از آن، مایع ژله را روی لایه اولیه خامه‌ای ریخته و سپس مقداری از انارهای دانه شده را اضافه کنید. برای لایه آخر هم باید مقداری ژله را در خامه‌های باقی‌مانده بریزید و با هم‌زن، آن‌ها را به‌خوبی با هم ترکیب کنید. ژله و خامه ترکیب شده را روی مواد قبلی در ظرف‌های دسرخوری، بریزید. ظرف‌ها را یک تا سه ساعت در یخچال قرار دهید.

با سفت شدن لایه‌های خامه‌ای و ژله‌ای، دسر شما آماده است. می‌توانید خامه و پنیر خامه‌ای را با مقداری شکلات یا پودر کاکائو مخلوط کرده و موس انار شکلاتی درست کنید.

دسر بستنی انار/ علاوه بر موس انار، می‌توانید با استفاده از آب انار، بستنی وانیلی و خامه قنادی، دسر انار و بستنی هم درست کنید. این مدل دسر شب یلدا هم بسیار خوشمزه و راحت است و به‌سرعت می‌توانید آن را در خانه آماده کنید.

درست‌کردن این دسرهای میوه‌ای با انار، بسیار راحت بوده و نتیجه هر دوی آن‌ها، از لحاظ طعم و البته ظاهر، فوق‌العاده خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم که با مطالعه مطلب «طرز تهیه دو دسر خانگی ساده با انار»، طرز تهیه و ترفندهای درست کردن این دو مدل دسر خوشمزه را به‌صورت دقیق و کامل، بخوانید و با کمک آن‌ها، برای شب یلدای خود یک خوراکی سالم و خوش‌طعم، آماده نمایید.

دسرهای ژله‌ای: خوش‌طعم، ساده و رنگارنگ


طرز تهیه دسر ژله انار/ درست‌کردن ژله، بسیار راحت و سریع است و همه به‌سادگی می‌توانند یک یا چند مدل ژله خوش‌رنگ و خوش‌طعم، آماده کنند. می‌توانید ژله ساده، ژله بستنی یا ژله میوه‌ای را برای دسر شب یلدا درست کرده و یک میز زیبا و رنگارنگ، برای این شب خاص و طولانی، بچینید. در ادامه، طرز تهیه هر کدام از این ژله‌ها را به‌اختصار مرور می‌کنیم.

ژله ساده چند رنگ/ یکی از راحت‌ترین و خوشمزه‌ترین دسرها برای شب یلدا، ژله‌های ساده هستند. برای درست‌کردن این نوع ژله ساده، تنها به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم
مقدار
لینک تهیه مواد اولیه
پودر ژله انار    1 بسته     مشاهده
آب داغ    1 پیمانه    ----
آب سرد    نصف پیمانه    ----
پس از آماده کردن این مواد اولیه، مراحل زیر را به‌ترتیب انجام دهید:

یک بسته پودر ژله را در یک کاسه فلزی یا شیشه‌ای با آب داغ مخلوط کنید.
ظرف را بر بخار آب داغ قرار داده و یا در مایکرویو بگذارید تا دانه‌های ژلاتینی کاملا حل شوند.
نصف پیمانه آب سرد را به آن اضافه کنید.
ژله را در یک قالب از قبل روغنی شده بریزید و اجازه دهید چند ساعت در یخچال بماند. پس از بسته‌شدن ژله، می‌تواند ژله را در همان ظرف سرو کرده یا آن را از قالب خارج کرده و در ظرف زیبای دیگری رو کنید.
نکته مهم در تهیه این ژله، استفاده از نصف پیمانه آب سرد است. با این کار، ژله شما سفت‌تر شده و به هیچ عنوان با مشکل نبستن ژله مواجه نمی‌شوید. طرز تهیه ژله ساده و نکات مهم آن را در مطلب «طرز تهیه ژله ساده و خوشمزه»، کاملا بررسی کردیم و می‌توانید با کمک آن، از مهم‌ترین ترفندهای درست کردن این نوع ژله مطلع شوید.

ژله بستنی انار/ برای درست کردن ژله بستنی انار خوشمزه، تنها به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم
مقدار
لینک تهیه مواد اولیه
پودر ژله انار    1 بسته     مشاهده
آب داغ    1 پیمانه    ----
بستنی وانیلی    1 پیمانه    ----
با آماده کردن مواد اولیه لازم، مراحل زیر را انجام دهید:

پیش از هر چیز، حتما بستنی را یک تا دو ساعت در دمای محیط قرار دهید تا کاملا آب شده و هم‌دمای محیط شود.
ژله انار را در یک کاسه شیشه‌ای بریزید. یک پیمانه آب داغ روی آن ریخته و کاسه را روی حرارت آب جوش کتری گذاشته و یا در مایکرویو بگذارید تا دانه‌های ژلاتینی کاملا حل شوند.
پس از حل شدن ژله، یک ساعت صبر کنید تا دمای آب داغ کاهش یافته و هم‌دمای محیط شود. پس از هم‌دما شدن ژله و بستنی، آن‌ها را با هم مخلوط کنید.
اگر مایع ژله و مایع بستنی، هر دو هم‌دما باشند، ژله و بستنی کاملا یک‌دست با هم مخلوط شده و مواد شما به هیچ عنوان تکه‌تکه نمی‌شود.
مایع را در قالب مورد نظر که از قبل روغنی شده، بریزید و حدودا نیم‌ساعت در فریزر و سپس در یخچال بگذارید. دسر ژله بستنی یلدایی شما آماده است.
می‌توانید این نوع ژله را در سه مرحله در قالب بریزید. برای این کار، در هر مرحله کمی رنگ قرمز خوراکی اضافه کنید که با همان یک بسته پودر ژله و یک پیمانه بستنی، ژله سه رنگ خوشمزه درست کنید. در مطلب «ژله بستنی انار»، همه مراحل و نکات درست‌کردن این دسر را به‌صورت کامل توضیح دادیم و می‌توانید با کمک آن، این دسر شب یلدا را به‌راحتی درست کنید.

در صورتی که هر کدام از این مواد اولیه برای درست‌کردن انواع دسرهای ژله‌ای شب یلدا را در خانه نداشته و البته زمان لازم برای بازار رفتن و خرید حضوری هم ندارید، این بار می‌توانید یک روش راحت، سریع و بی‌دردسر را برای خرید امتحان کنید و به بازار آنلاین به‌روز مارت مراجعه نمایید.

در فروشگاه اینترنتی به‌روز مارت، انواع محصولات باکیفیت و تازه، از بهترین برندهای کشور تهیه شده‌اند و تنها با چند کلیک، می‌توانید به همه آن‌ها دسترسی داشته باشید. ارسال همه خریدهای حساس به تغییرات دمایی با ماشین‌های استاندارد یخچال‌دار تا لحظه تحویل به دست شما، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های خرید از فروشگاه آنلاین به‌روز مارت است.

ژله آلوئه‌ورا و دانه‌های انار ترکیب انار و ژله، یکی از ترکیب‌های بهشتی است که برای دسر شب یلدا، حتما باید آن را امتحان کنید. احتمالا شما هم انارهای کاملا گرد و بدون پوست را دیده‌اید که در وسط سفره‌ها و میزهای یلدا، خودنمایی می‌کنند. اگر دوست دارید این بار شما هم این انارهای جذاب و بامزه را درست کنید، تنها به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم
مقدار
لینک تهیه مواد اولیه
ژله آلوئه‌ورا    1 بسته     مشاهده
انار دانه شده    به میزان لازم     مشاهده
سلفون    به میزان لازم     مشاهده
پس از آماده کردن همه این مواد اولیه، مراحل زیر را به‌ترتیب دنبال کنید:

حدودا یک مربع بیست در بیست سلفون برش بزنید.
با یک قاشق، مقداری انار داخل آن بریزید و گوشه‌های سلفون را جمع کنید.
سلفون را کاملا بپیچانید تا دانه‌های انار موجود در آن، مثل یک توپ کوچک جمع شوند.
یک سرنگ کاملا تمیز و استریل را بردارید و با استفاده از آن، ژله آلوئه‌ورا را از همان قسمت پیچانده شده سلفون، به انارها تزریق کنید.
بدین شکل، ژله در اطراف دانه‌های انار قرار گرفته و پس از سرد شدن، آن‌ها را به هم می‌چسباند.
توپ اناری کوچک خود را در یک پیاله کوچک قرار داده و حدودا دو تا سه ساعت، در یخچال بگذارید.
پس از بستن ژله، سلفون را جدا کنید و از توپک اناری خود لذت ببرید.
درست کردن این نوع ژله بسیار راحت است و نتیجه آن علاوه بر شکل ظاهری زیبا، بسیار خوشمزه خواهد بود. اگر تصمیم دارید این نوع ژله را به‌عنوان دسر شب یلدا درست کنید، مطلب «دسر ژله با دانه‌های انار» را مطالعه کرده و با کمک آن، این نوع دسر را آماده کنید.

دسر بیسکوییتی: راحت و سریع/ یکی از خوشمزه‌ترین دسرها، دسرهایی هستند که پایه بیسکوییت آماده می‌شوند. انواع تیرامیسو، کیک یخچالی‌ و البته دسرهای اختصاصی بیسکوییت، در دسته‌بندی دسر بیسکوییتی قرار می‌گیرند.

در ادامه، 3 مدل دسر بیسکوییتی خوشمزه برای شب یلدا را با هم مرور خواهیم کرد.

چیز کیک انار، طرز تهیه چیز کیک انار/ برای درست کردن این چیز کیک فوق‌العاده خوشمزه و زیبا، به بیسکوییت، کره، ژلاتین، خامه قنادی، پنیر خامه‌ای، آب انار و دانه‌های انار، نیاز دارید. پس از آماده کردن این مواد، مراحل زیر را دنبال کنید:

بیسکوییت‌ها (ترجیحا پتی‌بور) را همراه با کره، در غذاساز ریخته و به‌خوبی با هم میکس کنید.
بیسکوییت‌ها و کره را در قالب کمربندی قرار داده و سطح آن را به‌خوبی صاف کنید. سپس نیم ساعت در یخچال بگذارید تا بافت بیسکوییت‌ها به‌خوبی منسجم شود.
خامه قنادی و پنیر خامه‌ای را با هم‌زن به‌خوبی مخلوط کرده و ژلاتین حل شده در آب را به آن‌ها اضافه کنید. مخلوط را دوباره با هم‌زن بزنید تا کاملا یک دست شود.
ترکیب خامه‌ای را روی بیسکوییت‌ها بریزید و سپس در یخچال بگذارید. یک ساعت صبر کنید تا به‌خوبی سفت شوند.
انارهای دانه شده را روی لایه خامه‌ای قرار داده، آب انار مخلوط شده با ژلاتین یا مایع ژله انار را روی دانه‌های انار بریزید. تا سفت شدن لایه آخر صبر کرده و پس از آن، قالب کمربندی را باز کنید.
دسر بیسکوییت و شکلات
این دسر بسیار سریع و ساده است و برای درست کردن آن به مواد اولیه زیادی نیاز ندارید. تنها کافی است بیسکوییت پتی‌بور یا ساقه طلایی را با یک لایه شکلات آب شده بپوشانید و یک قیف کوچک یا تارت را از وسط نصف کرده و روی شکلات‌ها بگذارید. داخل قیف یا تارت را با مقداری انار دانه شده پر کرده و با مروارید خوراکی یا خلال پسته، آن را تزیین کنید.

پارفه انار/ روش‌های مختلفی برای درست‌کردن پارفه انار به‌صورت رژیمی یا عادی وجود دارد که در ادامه، روش معمولی آن را با هم مرور می‌کنیم:

خامه قنادی را همراه با پنیر خامه‌ای به‌خوبی هم‌زده تا یک دست شوند.
بیسکوییت پتی‌بور یا فینگرلیدی را به آب انار آغشته کرده و در لایه اول ظرف‌های دسرخوری می‌گذاریم.
یک لایه خامه و پنیر خامه‌ای روی آن قرار داده و مقداری انار دانه شده روی آن می‌ریزیم.
این مراحل را تا رسیدن به لبه ظرف دسرخوری، تکرار می‌کنیم.
در لایه آخر می‌توانید یک تا دو قاشق انار دانه شده بریزید تا شکل دسر شما، کاملا یلدایی شود!
دسرهای بیسکوییتی شب یلدا، بسیار خوشمزه هستند و می‌توانید به‌عنوان یکی از خوراکی‌های اصلی میز یلدایی خود، آن‌ها را آماده کنید. در مطلب «طرز تهیه 3 مدل دسر بیسکوییتی یلدا»، تمام نکات لازم و طرز تهیه این دسرها را کاملا برای شما شرح دادیم و با کمک آن، می‌توانید هر کدام از این دسرها را به‌راحتی برای شب یلدای خانوادگی خود، درست کرده و از طعم فوق‌العاده و ظاهر زیبای آن‌ها، لذت ببرید.

کیک انار یلدایی: زیبا و خوشمزه
درست کردن یک کیک خوشمزه و زیبای انار، کار بسیار راحتی است و کیک انار، می‌تواند بهترین دسر شب یلدا برای شما باشد. می‌توانید به جای شیر یا آب در کیک‌های ساده و اسفنجی، از آب انار استفاده کرده یا کیک ساده اسفنجی خود را با فیلینگ انار، پر کنید. در هر صورت، نتیجه کار شما یک کیک اناری خوشمزه خواهد بود.

برای درست کردن کیک انار با کیک اسفنجی ساده، مراحل زیر را دنبال کنید:

مایه کیک اسفنجی را آماده کرده و دو قالب فلزی یک شکل و یک اندازه، بردارید.
قالب‌ها را روغن زده و کاغذ روغنی هم داخل آن‌ها پهن کنید.
مواد کیک را به‌دقت نصف کرده و داخل دو قالب بریزید. قالب‌ها را نیم ساعت تا چهل دقیقه در فر بگذارید تا بپزند.
پس از خارج‌کردن کیک‌ها و سرد شدن هر دوی آن‌ها، لایه‌های کیک را روی میز قرار داده و سطح زیرین هر دو را کمی با چاقو برش بزنید تا حالت کروی داشته باشند.
سطح داخلی کیک‌ها را کاملا صاف کنید تا دو کیک گرد شما، روی هم قرار بگیرند.
برای فیلینگ کیک، خامه قنادی را با رنگ قرمز خوراکی مخلوط کنید. لایه اول را روی میز گذاشته، با قاشق غذاخوری آب انار شیرین روی سطح صاف آن بزنید. باید سطح کیک کاملا خیس شود. سپس خامه را روی آن قرار داده و لایه بعدی کیک را از سطح صاف، روی لایه اول بگذارید.
هر دو لایه کیک باید از بخش صاف روی هم قرار بگیرند. سطح خارجی کیک خود را با لایه‌ای خامه و سپس فوندانت قرمز، بپوشانید.
می‌توانید اطراف کیک را با دانه‌های انار تزیین کنید.
در مطلب «طرز تهیه کیک انار»، همه نکات مهم درست‌کردن این کیک خوشمزه را برای شما شرح دادیم و با کمک آن، می‌توانید بهترین و خوشمزه‌ترین کیک انار را برای شب یلدا، درست کنید.

مسقطی انار: خوش‌طعم، سنتی و راحت/ یکی از دسرهای سنتی و خوشمزه است که می‌توانید آن را به‌صورت ساده یا زعفرانی، برای روزهای مختلف سال، درست کنید. حالا اگر دوست دارید که دسر شب یلدا را هم با این شیرینی خوشمزه و راحت آماده کنید، علاوه بر مواد اولیه اصلی مثل آب، نشاسته و شکر، به آب انار هم نیاز خواهید داشت. برای درست کردن مسقطی انار، مراحل زیر را دنبال کنید:

آب انار را همراه با نشاسته، شکر و آب، مخلوط کرده و روی حرارت بگذارید.
مخلوط را مدام هم بزنید تا ته نگیرد. می‌توانید مقداری پسته هم به آن اضافه کرده و یا آن را کاملا ساده درست کنید.
پس از رسیدن به غلظت مورد نظر، مواد مسقطی را در یک ظرف صاف ریخته تا بعدا برش بزنید و یا در قالب‌های سیلیکونی بریزید.
پس از حدودا یک ساعت، مواد مسقطی کامل سفت شده و می‌توانید آن را از قالب خارج کرده و تزیین کنید.
درست کردن مسقطی انار بسیار راحت و ساده است و به‌سرعت می‌توانید آن را آماده کنید. اگر تصمیم گرفتید برای دسر شب یلدا این مدل مسقطی را درست کنید، در مطلب «طرز تهیه مسقطی انار»، همه نکات لازم، ترفندها و البته طرز تهیه دقیق آن را برای شما شرح دادیم و با کمک آن، می‌توانید مسقطی خوشمزه انار خود را درست کنید.

شما برای شب یلدا چه دسرهایی درست می‌کنید؟
از میان انواع دسرهای گفته شده، شما برای دسر شب یلدا چه مدل دسری را درست خواهید کرد؟ علاوه بر این دسرهای گفته شده، شما دسر دیگری می‌شناسید که برای این شب خاص، مناسب باشد؟

در این مقاله از به‌روز مگ (مجله به‌روز مارت)، انواع دسرهای خوشمزه یلدایی و نکات مهم درست کردن هر کدام را با هم مرور کردیم. امیدواریم شما هم با کمک این مطلب، دسر شب یلدای خود را یافته و دسر خوش‌طعم خود را برای یک دورهمی دوستانه، مهمانی خانوادگی و یا یک یلدای کاملا خصوصی و دو نفره، آماده کنید و طولانی‌ترین شب سال را با عزیزان خود، جشن بگیرید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2xpo9p