شنبه 06 مرداد 1403 - 27 Jul 2024
تاریخ انتشار: 1403/02/29 06:13
رپورتاژ
کد خبر: 129012

از سختی‌ها تا شکوه: سفری در زندگی صالح خالقی

صالح خالقی به همراه برادرش ورزش را آغاز کرد. آنها دو سال ژیمناستیک کار کردند و پس از آنکه رشته ژیمناستیک از باشگاه محله حذف شد، صالح با تشویق پدر و مادرش به سراغ کشتی رفت. شاید علاقه پدر در انتخاب او بی‌تاثیر نبود اما او راهش را انتخاب کرده بود. به جز پدر و مادر، دایی صالح خالقی، حسین حاج میرزا سید احمد که از پیشکسوتان وزنه‌برداری کشور است نیز یکی از حامیان صالح بود.

یازدهم آبان ماه 1363 در محله منیریه تهران کشتی‌گیری به دنیا آمد که بعدها خاطره رقابتش با کشتی‌گیر آذربایجانی، در حافظه کشتی فرنگی ماندگار شد. صالح خالقی، کشتی‌گیری بود که از سنین کم به سراغ ورزش رفت. در ابتدا از تابستان شش سالگی‌اش ژیمناستیک را آغاز کرد و پس از آن، از سال 72 به سراغ کشتی رفت. او کشتی را از باشگاه شهید یاسینی آغاز کرد، باشگاهی که به یکی از پایگاه‌های سازنده کشتی پایتخت معروف است و افتخارات بسیاری را برای کشتی کشور به ارمغان آورده.

کودکی و نوجوانی

صالح خالقی به همراه برادرش ورزش را آغاز کرد. آنها دو سال ژیمناستیک کار کردند و پس از آنکه رشته ژیمناستیک از باشگاه محله حذف شد، صالح با تشویق پدر و مادرش به سراغ کشتی رفت. شاید علاقه پدر در انتخاب او بی‌تاثیر نبود اما او راهش را انتخاب کرده بود. به جز پدر و مادر، دایی صالح خالقی، حسین حاج میرزا سید احمد که از پیشکسوتان وزنه‌برداری کشور است نیز یکی از حامیان صالح بود.

خالقی کشتی‌گیر وزن ۶۹ کیلوگرم رشته کشتی فرنگی تهران بود که در دبیرستان معلم شهید در رشته تربیت بدنی تحصیل کرد و از هشت سالگی ورزش کشتی را آغاز نمود.

زندگی ورزشی

صالح خالقی قهرمان تورنومنت بین المللی روز جهانی کودک سال ۲۰۰۱

 

صالح خالقی به عنوان قهرمان باشگاه‌های تهران از سال ۷۶تا ۷۹، قهرمان آموزشگاه های تهران ۷۶تا ۷۹، قهرمان و نایب قهرمان باشگاه های کشور ۷۶،۷۷،۷۸ ، قهرمان آموزشگاه های کشور ۷۶،۷۷،۷۸، سوم انتخابی تیم ملی سال ۷۹، قهرمانی تیم ملی سال ۸۰، قهرمان تورنومنت بین المللی روز جهانی کودک و فنی ترین کشتی گیر مسابقات سال ۲۰۰۱ و نایب قهرمان آسیا در سال ۲۰۰۱ شناخته شده بود.

آغاز فعالیت ورزشی

خرداد سال 1372 بود که صالح خالقی 9 ساله به روی تشک کشتی رفت. آن سال صالح خالقی برای اولین بار در وزن 37 کیلوگرم به میدان رفت. در این مسابقه که در رشته کشتی آزاد بین باشگاه‌های شمال‌غرب تهران برگزار می‌شد، صالح خالقی برای اولین بار در مقابل کشتی‌گیری از باشگاه حیدرنیا به رو تشک رفت و توانست در اولین حضورش، حریف را با نتیجه 10 بر هیچ شکست دهد.

مربیان صالح خالقی

مربیان نقش پررنگی در زندگی یک ورزشکار دارند و صالح خالقی نیز شاگرد کشتی‌گیری نامی همچون علی الله یاری بود که افتخارات بسیاری برای کشتی کشور کسب کرده است.

هم‌دوره‌ای‌های صالح خالقی

حمید سوریان، فرشاد علیزاده و علی محمدی از جمله کشتی‌گیرانی بودند که با صالح خالقی هم دوره بودند.

دعوت به تیم ملی

سال 79 بود که صالح خالقی برای اولین بار به تیم ملی کشتی ایران دعوت شد. آن سال سرمربی تیم ملی ناصر نوربخش بود و این اتفاق، آغاز راه درخشان صالح خالقی بود.

تورنمنت بین المللی روز جهانی کودک

خردادماه سال ۱۳۸۰ بود و سالن هفت تیر تهران در حال تدارک برای برگزاری یازدهمین دوره از مسابقات تورنمنت بین‌المللی روز جهانی کودک. قرار بود مسابقات سه روز به طول بیانجامند و سالن هفت تیر مملو از جمعیت بود. آن سال صالح خالقی نماینده ایران در وزن ۶۹ کیلوگرم بود. او در تمام مسابقاتش حریفان خود را که از کشورهای مختلف بودند، شکست داده و به فینال رسیده بود. و حالا نوبت به آخرین رقابتش بود. صالح خالقی آخرین رقابت خود را در تورنمنت بین المللی روز جهانی کودک مقابل حبیب یوسف، کشتی‌گیر اهل آذربایجان انجام داد. حبیب یوسف کشتی‌گیر چغری بود و به تازگی قهرمان مسابقات اروپا شده بود.

آن مسابقه با نتیجه ۴-۳ به نفع صالح خالقی به پایان رسید و جواد علیزاده، داور رقابت‌ها دست صالح خالقی را به عنوان برنده بالا برد. آن سال خالقی روی سکوی اول رقابت‌ها ایستاد، حبیب یوسف از جمهوری آذربایجان روی سکوی دوم قرار گرفت و کشتی‌گیر اهل ترکمنستان نیز نفر سوم شد.

صالح خالقی نایب قهرمان مسابقات قهرمانی 2001

 

مسابقات قهرمانی آسیا سال ۲۰۰۱

صالح خالقی در سال ۲۰۰۱ نایب قهرمان مسابقات قهرمانی آسیا شد. این مسابقات به میزبانی ایران برگزار شدند و صالح خالقی در آن رقابت‌ها بر حریفانی از کشورهای قرقیزستان، چین تایپه، هند و ژاپن پیروز شد. در آن سال پارک جین سو از کره شمالی روی سکوی اول ایستاد، صالح خالقی روی سکوی دوم و کشتی‌گیر اهل قزاقستان نیز نفر سوم رقابت‌ها شد.

آن سال صالح خالقی به عنوان فنی‌ترین کشتی‌گیر نیز شناخته شد.

آخرین رقابت صالح خالقی

آخرین باری که صالح خالقی به روی تشک کشتی رفت در مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2001 بود. پس از آن، مصدومیت شدید خالقی از ناحیه دنده‌ها، باعث شد که او برای همیشه از کشتی خداحافظی کند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2ljlg6