رصد ورزشی نوشت: معاون عمرانی استانداری تهران گفت: تردد تمام خودروها به استثنای خودروهای حامل سوخت و امدادی و خدماتی و امنیتی و انتظامی به خارج از استان ممنوع شد.
محمد تقیزاده در پایان شورای نخستین جلسه شورای هماهنگی ترافیک استان تهران در سال 99 اظهار کرد: در این جلسه نمایندگانی از نیروی انتظامی پلیس راهور شهرداری تهران هلال احمر و دانشگاه های علوم پزشکی حضور داشتند.
وی ادامه داد: مسئولان باید نسبت به اعلام لیست کارکنان در دستگاههای مختلف به استانداری تهران اعلام کنند و در همین راستا مقرر شد سامانه سفربرگ توسط شهرداری تهران عملیاتی و راه اندازی شود.
تقی زاده گفت: توسط پلیس راهور و نیروی انتظامی ممنوعیت تردد در مبادی ورودی و خروجی استان تهران اجرایی میشود و اگر نیاز به نیروی بیشتری بود از دیگر نیروهای مسلح استفاده میشود.
معاون عمرانی استانداری تهران افزود: پیشنهاد تعطیلی تمامی ادارات و سازمانهای استان تهران تا 15 فروردین به ستاد مقابله بر کرونا ارسال شده است.
وی گفت: تردد تمامی خودروها به استثنای خودروهای حامل سوخت و امدادی و خدماتی و امنیتی و انتظامی به خارج از استان ممنوع شد.
تقی زاده در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد جریمه نقدی و اقدامات بازدارنده برای خودروهای متخلف به ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال شود و پس از تأیید اجرایی شود.
کیانوش جهانپور ظهر امروز در ارتباط با وضعیت ابتلای کرونا در کشور با اشاره به افزایش تعداد بهبودیافتگان و رسیدن این تعداد به ۱۰ هزار و ۴۵۷ نفر از بیماران مبتلا به ویروس کرونا گفت: برابر آزمایشهای انجامشده از روز گذشته تاکنون ۲ هزار و ۳۸۹ مورد دیگر به مبتلایان این ویروس افزوده شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون ۲۹ هزار و ۴۰۶ نفر از هموطنان به ویروس کرونا مبتلا شدهاند، افزود: متأسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵۷ نفر دیگر از هموطنان جان خود را از دست دادهاند که در مجموع و از روز شیوع ویروس کرونا در کشور تا به امروز ۲ هزار و ۲۳۴ نفر در کشور فوت کردهاند.
بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، مشارکت مردم در طرح غربالگری کرونا از مرز ۵۰ میلیون نفر گذشت و به حدود ۵۰ میلیون و ۸۲۱ هزار نفر تا ظهر امروز رسید.
منبع: آنا
شهرداری تهران به همراه وزارت بهداشت تمهیدات خاصی برای دفن جانباختگان ناشی از ابتلا به کرونا ترتیب داده اند.
غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران در گفت و گو با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تمهیدات شهرداری تهران برای جلوگیری از انتشار این ویروس در صورت فوت احتمالی مبتلایان گفت: برنامه ریزی های دقیقی در سازمان بهشت زهرا صورت گرفته، تا اگر کسی به دلیل این بیماری جان خود را از دست داد، محل غسل و کفن او در جایی جدای از اموات عادی صورت گیرد و به این ترتیب سایر افراد در معرض این ویروس قرار نگیرند.
محمدی خاطرنشان کرد: بیان سایر جزئیاتی که جهت جلوگیری از انتشار این ویروس برای افرادی که جان خود را از دست می دهند، مناسب شرایط روحی شهروندان نیست.
همچنین رضا گلپیرا، رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت درباره پروتکل دفن افرادی که به دلیل ابتلا به کرونا فوت شدهاند، ضمن رد برخی شایعات مبنی بر عدم دفن بهداشتی این افراد، گفت: ما بر اساس پروتکلی از قبل تعیین شده در این زمینه عمل میکنیم که البته فقط برای کرونا نیست، متوفی را طبق پروتکل بهداشتی خاص دفن میکنیم، بهطوری که فرد را در بیمارستان به صورت کامل کاور میکنند و دیگر کسی حق ندارد کاور را باز کند. در نهایت متوفی با نظارت بهداشتی دفن میشود، نه اینکه او را به خانواده تحویل دهند.
تلخ و شیرینهای غسالخانه بهشت معصومه (س)
در تمام مدتی که حاج آقا از سختیها، حساسیتها، خطرات و هشدارها برای انجام غسل فوتشدگان کرونا میگوید، در سکوت به حرفهایش گوش میدهم و یک جاهایی از خودم میپرسم چه چیزی باعث میشود انسان تا این حد برای انجام کاری خودش را به آبوآتش بزند؟ حاج آقا انگار سئوالم را نپرسیده، از لابلای سکوتم خوانده باشد، میگوید: «تلخترین لحظات در روزهای کار در غسالخانه بهشت معصومه (س)، لحظاتی بود که با خانوادههای داغدار، افسرده و نگران فوتشدگان کرونا مواجه میشدیم که با لحنی خاص میگفتند: "پدر ما، مادر ما، برادر ما، در تمام عمرش، تمام احکام شرعی را رعایت کرد و تا حد توان تمام واجباتش را انجام داد. حالا شنیدهایم امکان غسل دادنش وجود ندارد. نمیشود کاری کنید غسلش انجام شود؟ اصلاً خودمان میآییم کارهای غسل را انجام میدهیم..." برای ما دیدن این صحنهها بسیار سخت بود. دغدغه ما هم انجام غسل فوتشدگان کرونا بود اما شرایط، دستمان را بستهبود. برای این خانوادههای عزیز توضیح میدادیم تمام کارهای تجهیز و تدفین طبق احکام شرعی برای عزیزانشان انجام میشود اما در این شرایط خاص، انجام غسل برای زندهها ایجاد خطر جانی میکند و طبق فتوای مراجع تقلید، جایز نیست.
این توضیحات را میدادیم اما همین دلنگرانیها و غم خانوادهها از یک طرف و حقی که اموات بر گردن ما دارند، از طرف دیگر باعث شد آنقدر تلاش کردیم تا بالاخره به لطف خدا توانستیم شرایط لازم را برای غسل اموات کرونا فراهم کنیم.»
حاج آقا مکثی میکند و در ادامه میگوید: «اما نقطه مقابل این لحظات تلخ را بعد از فراهم شدن امکان غسل فوتشدگان کرونا دیدیم. واقعاً شیرینترین لحظات برای ما، زمانی است که میبینیم خانواده این متوفیان، بعد از پشت سر گذاشتن انواع فشارهای روحی و روانی، وقتی میشنوند عزیز ازدسترفتهشان با رعایت تمام احکام شرعی غسل داده شده، از ته دل میگویند: "خدا را شکر". همان چند لحظه به آرامش رسیدن این خانوادهها و رضایت قلبیشان، شیرینترین اتفاق برای ماست. ما در بعضی از این افراد که شاید ظاهر دیندار و مؤمنی هم نداشتهباشند، آثار این اتفاق را به وضوح میبینیم. انگار همین ماجرا، جرقهای میشود برای توجه و تمایل بیشتر آنها به سمت خدا.»
جوان داشمشتی گفت: جانم را برای شما طلبهها میدهم
خاطره دلنشینی در ذهن حاج آقا جرقه زده که صورتش به خنده باز میشود: «در یکی از روزهای بعد از آن دوشنبه، در محوطه بیرونی غسالخانه، یک جوان داش مشتی از جمع خانوادههای داغدار جدا شد و به طرف من آمد و از نگرانیاش درباره غسل ندادن پیکر پدرش گفت. وقتی گفتم: الحمدلله غسل پدرتان انجام شد، یکدفعه از این رو به آن رو شد و با خوشحالی با همان لحن خاص خودش گفت: "حاج آقا! جونم رو میدم برای شما." گفتم: برای ما نه، انشاءالله جانتان را در راه خدا و اهل بیت (ع) فدا کنید. با خوشحالی به طرف خانوادهاش رفت اما شب با من تماس گرفت و گفت: "حاج آقا! من برای شما چه کنم که لطفتان را جبران کردهباشم؟" گفتم: کاری لازم نیست انجام بدهید. گفت: "برای طلبههای جهادی چه کاری میتوانم انجام دهم؟ بیایم پیش شما در غسالخانه خدمت کنم؟" گفتم: امکانش نیست. اینجا باید نکات ایمنی خاصی رعایت شود. ضمن اینکه خادمان اینجا از میان افرادی انتخاب شدهاند که به احکام شرعی مسلط باشند. باز هم دلش راضی نشد و گفت: "بیایم در کندن قبرها کمک کنم؟" ماندهبودم چه بگویم. گفتم: تعداد زیادی قبر از مدتها قبل برای اینطور مواقع آماده شده. گفت: "پس من چه کار کنم برای شما؟" گفتم: فقط دعایمان کنید. فردا عصر بیرون غسالخانه دوباره دیدمش. گفت: "برای فاتحهخوانی برای پدرم آمدهبودم. حاج آقا کاری ندارید انجام بدهم؟"...»
از عقیق و تربت تا روضه؛ از هیچکاری برای فوتشدگان کرونا دریغ نمیکنیم
راه آمدن با دل داغدار خانوادههای فوتشدگان کرونا، کاری است که طلبههای کمیته تجهیز و تدفین با تمام وجود انجام میدهند. حاج آقا در این باره میگوید: «تمام تلاش ما این است که کار تجهیز و تدفین فوتشدگان کرونا را همانطور که خانوادههایشان دوست دارند، انجام دهیم. مثلاً اگر دوست داشتهباشند عقیق، تربت و... را در کفن عزیزشان قرار دهند. یا بگویند او را با خلعت خاصی که خودمان میآوریم، کفن کنید، حتماً انجام میدهیم. یکبار هم یک جوان گفت: میخواهم قرآن در قبر پدرم بگذارم. گفتم: باشد. خودم هم موقع غسل، برایش قرآن میخوانم. حتی اگر بخواهند در حین غسل و کفن، روضه بخوانیم هم اطاعت میکنیم. البته برای خانواده شهدا، این تاکید و خواسته خودمان است که حتماً روضه بخوانیم. در بین فوتشدگان کرونا تا امروز یک پدر شهید و یک مادر شهید داشتیم که در هنگام غسل و کفن، برایشان روضه خواندیم. فشار کار در بهشت معصومه (س) روی ما بسیار زیاد است اما تا حد امکان تلاش میکنیم اگر خانواده این متوفیان خواستهای داشتهباشند، انجام دهیم.
یک گروه از دوستان ما هم کار اقامه نماز بر پیکر اموات و دفن آنها را بر عهده دارند که آنها هم با رعایت کامل نکات ایمنی این کارها را انجام میدهند. بهدلیل شرایط خاص این روزها، امکان تشییع پیکرها وجود ندارد اما پس از پایان کار تدفین، خانوادههای این عزیزان میتوانند سر مزار حاضر شوند و به دعا بپردازند.»
گور دستهجمعی؟! یک بیل بردارید و به بهشت معصومه (س) بیایید!
برای آنهایی که از نزدیک در جریان دغدغهمندی طلبههای داوطلب در زمینه غسل و کفن و دفن جانباختگان ویروس کرونا هستند، شنیدن شایعات رسانههای معاند درباره کفن و دفن این افراد، همانقدر که ناراحتکننده است، خندهدار هم به نظر میرسد. برای اینکه یکبار به این القائات بیپایه و اساس پاسخ داده باشیم، از حاج آقا میپرسم: حتماً شما هم شایعات درباره حفر خندق جدید در بهشت معصومه (س) قم برای فوتشدگان کرونا یا دفن این اموات در گور جمعی را شنیدهاید. با توجه به حضور بیست و چند روزهتان در متن کارهای تجهیز و تدفین فوتشدگان کرونا در بهشت معصومه (س) چه پاسخی برای این القائات فضای مجازی دارید؟
حاج آقا سری به تأسف تکان میدهد و میگوید: «اگر این شایعات را افرادی در خارج از کشور درست کردهاند، فقط میتوانیم دعا کنیم خدا هدایتشان کند و اگر قابل هدایت نیستند، نابودشان کند. اما اگر شایعهپراکن در داخل کشور است، پیشنهاد میکنم به بهشت معصومه (س) بیاید و سری به قطعههای 41 و 42 بزند. این دو قطعه پر از قبرهای آماده و خالی است که برای چنین روزهایی آماده شده است. برای اینکه این قبرها در اثر باد و باران و طوفان پر نشود، روی آنها سنگ لحد گذاشته شده و چند سانت خاک رویش ریخته شده. این فرد کافی است یک بیل دستش بگیرد و چند ضربه به زمین بزند تا به این قبرهای خالی برسد. بنابراین ایجاد این قبرها به 4سال قبل برمیگردد و اتفاق جدیدی نیست. از طرف دیگر، موضوع دفن اموات در گور جمعی، اساساً بیپایه است و با توجه به احکام اسلام، خودبخود رد میشود. از روز اول، تمام فوتشدگان کرونا در قبرهای جداگانه و بهصورت دفن شرعی یعنی رو به قبله دفن شدهاند و تمام این شایعات، کذب محض است.»
حاج آقا گریزی هم میزند به ماهیت قطعههای بحران در بهشت معصومه (س) و ادامه میدهد: «اینجا باید یادی کنیم از حاج آقا وکیلی، رییس سابق بهشت معصومه (س) که کارهای ارزشمندی در زمان مدیریتشان انجام دادند که یکی از آنها، آمادهسازی همین قطعههای بحران بود. ایشان 3، 4 سال قبل کمیتهای تشکیل دادهبود بهنام "کمیته تدفین میت برای موقعیتهای بحرانی". در این جلسات این کمیته، نمایندگان نهادهای مختلف شرکت میکردند و در بررسی موقعیتهای بحرانی، اعلام میشد هر نهاد چه کارهایی میتواند و باید انجام دهد. خود من هم در 3، 4 جلسه این کمیته حضور داشتم و بعدها هم تعدادی از طلبهها را به بهشت معصومه (س) بردیم تا آموزشهای لازم را برای موقعیتهای بحرانی ببینند. آقای وکیلی در همان جلسات میگفت: "اگر ما با موقعیتهای بحرانی مثل زلزله مواجه شویم که خدای نکرده تعداد زیادی کشته و جسد به دنبال داشتهباشد، باید تعداد زیادی قبر آماده برای تدفین آنها داشتهباشیم. این تمهیدات را از حالا باید برای چنین موقعیتهایی بیندیشیم." با همین آیندهنگری ایشان در سالهای گذشته بود که قطعههای 41 و 42 بهعنوان قطعههای بحران در بهشت معصومه (س) ایجاد شد و امروز میتوانیم در این شرایط بحرانی از آنها استفاده کنیم.»
خیری که تکثیر میشود
هنوز هم تمام مسئولان با دقت و حساسیت، موضوع تجهیز و تدفین فوتشدگان کرونا را زیرنظر دارند و همهجانبه مراقب سلامتی طلبههای داوطلب هستند. یکی از این عزیزان، آقای "موسوی"، رییس بهشت معصومه (ع) قم است. با اینکه من شخصاً هر روز 7 صبح در غسالخانه حاضر میشوم و یکبهیک طلاب را زیر نظر دارم و شرایط ایمنی لباسهایشان را بررسی میکنم اما ایشان راضی نمیشود و خودش هم از طریق دوربینهای غسالخانه، تمام مدت مراقب اوضاع است. اینطور است که مدام با من در تماس است و مثلاً میگوید: "حاج آقا! چرا آن دوست طلبه دمپایی پایش است و چکمه ندارد؟ خطرناک است..." میگویم: ایشان تازه آمده و هنوز برای کار آماده نشده. مطمئن باشید تا لباسهایش را کامل نپوشد و نکات ایمنی را بهطور کامل انجام ندهد، اجازه نمیدهیم کار غسل را شروع کند.
جالب است بدانید آنقدر همگی بر رعایت نکات ایمنی تاکید داریم که حتی برای کارکنان غسالخانه اموات عادی هم تجهیزات ایمنی تأمین کردهایم. با اینکه آنها در یک سالن جداگانه و با فاصله از سالن غسالخانه اموات کرونا کار میکنند، اما جانب احتیاط را رعایت کردهایم و این عزیزان هم با لباسهای مخصوص و با رعایت نکات ایمنی اموات عادی را غسل میدهند.»
حاج آقا نفسی تازه میکند و میگوید: «الحمدلله 6 روز است تمام فوتشدگان کرونا در قم را با استفاده از لباسهای مخصوص و رعایت دقیق نکات ایمنی غسل میدهیم. به لطف خدا تا امروز هیچ مشکلی برای هیچکدام از طلبهها به وجود نیامده و همگی در سلامت کامل هستند. خوب است بدانید ما تعدادی از لباسهای مخصوص خریداریشده را هم برای نقاط بسیار درگیر با ویروس کرونا مثل گیلان و تهران ارسال کردهایم و به لطف خدا در این مناطق هم کار غسل برای فوتشدگان کرونا انجام میشود. خدا را شاکریم و از همکاری صمیمانه تمام نهادهای مرتبط هم تشکر ویژه داریم و خوشحالیم که در یک تلاش جمعی توانستیم یک کار هدفمند را به نتیجه برسانیم و امکان غسل اموات کرونا را در شهر قم فراهم کنیم و خوشحالیم که این کار خوب به استانهای دیگر هم گسترش پیدا کرده است. امیدواریم بهزودی با دغدغهمندی و تلاش ائمه جمعه و مسئولان، این کار در تمام کشور عملی شود.»
جزیره مجنون، دمشق یا بهشت معصومه(س)؛ عرصههای جهاد برای ما فرقی ندارند
پایان این گفتوگو را به حالوهوای خانه طلبههای داوطلب کمیته تجهیز و تدفین فوتشدگان کرونا گره میزنم. میپرسم: نظر همسرو خانوادهتان درباره مشارکتتان در موضوع غسل و کفن و دفن اموات کرونا چیست؟ از سر نگرانی، مخالفت نکردند؟ حاج آقا در جواب میگوید: «همسرم به این شرایط زندگی من عادت دارد. ما با همین شرایط ازدواج کردیم و ایشان میداند هر لحظه که مملکت اسلامی نیاز داشتهباشد، من این جان ناقابل را فدا میکنم. درباره مشارکت در موضوع تجهیز و غسل فوتشدگان کرونا، روز اول ماجرا را مطرح نکردهبودم. به همین دلیل وقتی به خانه برگشتم و با ملاحظات خاصی وارد شدم و با دقت خاصی لباسهایم را عوض کردم و دستها را شستم، ایشان تعجب کرد. اما روز دوم موضوع را مطرح کردم و مثل همیشه ایشان استقبال و همراهی کرد. همسرم خودش طلبه و بسیجی و جهادگر است و همیشه در صحنه حاضر بوده. بنابراین نهتنها مخالفتی با فعالییتهای من ندارد بلکه خودش در کارهای جهادی از من جلوتر است. با همین پیشینه، امشب وقتی دوستان از دانشگاه علوم پزشکی تماس گرفتند و گفتند باید یک سری لباس مخصوص برای بیمارستان و ضدعفونی کرن معابر آماده کنیم، گفتم: بیاوردید منزل ما، خودمان تا صبح آمادهشان میکنیم.»
حاج آقا برای اینکه حق مطلب ادا شود، یادی میکند از خواهران طلبه و ادامه میدهد: «این روحیه، مختص خانواده من نیست. خانواده تمام طلبهها با فعالیتهای جهادی همراه هستند. همینجا باید تشکر ویژه داشتهباشم از خواهران طلبه و یکی دو خواهر دانشجو که در کمیته تجهیز و تدفین فوتشدگان کرونا حضور دارند و زحمات فراوانی متحمل میشوند. بعضی از این بانوان محترم، همراه همسرانشان میآیند و درواقع، خانوادگی در این جهاد حضور دارند. از همه این خواهران بزرگوار که شرایط سخت غسالخانه و کار سنگین غسل و کفن اموات کرونا را متحمل میشوند و با وجود خستگی فراوان میدان را ترک نمیکنند، تشکر میکنم.»
حاج آقا در پایان میگوید: «برای ما نیروهای جهادی، عرصههای جهاد فرقی ندارد؛ چه جزیره مجنون، چه دمشق و چه بهشت معصومه (س). ما در تمام موقعیتهای بحرانی در صحنه حاضر خواهیم بود و ایفای نقش خواهیم کرد. ما سرباز ولایت و خادم مردم هستیم و هرکجا آقا امر کنند، به صحنه میآییم و جانمان را هم فدا میکنیم.»
منبع: باشگاه خبرنگاران