جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
تاریخ انتشار: 1402/09/29 06:11
شب یلدا
کد خبر: 125639

میوه‌های شب یلدا | از هندوانه و انار تا چغندر و پرتقال

یکی از معروف‌ترین رسوم شب یلدا تهیه و تزئین انواع میوه‌های این شب است.

به گزارش رصد ورزشی: شب یلدا از مهمترین شب های سال برای ایرانی ها است. از زمان های گذشته در شب یلدا ایرانی ها دور هم جمع شده و تا پاسی از شب به گپ و گفت می گذراندند. در بین انواع میوه‌های پاییزی شب یلدا دو میوه هندوانه و انار بیشترین شهرت و محبوبیت را داشته و پای ثابت سفرهای شب یلدا است. همچنین در شب یلدا آجیل و تنقلات نیز سر سفره می آورند.

هندوانه/  این میوه جز نمادهای اصلی یلدا و تداعی کننده گرمای تابستان در دل زمستان است. سرخی هندوانه نمادی از خورشید و یادآور گرمای تابستان و حرارت است. باور بر این بوده که اگر مقداری هندوانه در شب چله بخورند؛ در سراسر چله بزرگ و کوچک، از سرما و بیماری در امان خواهند بود. همچنین هندوانه هم مثل انار از میوه‌های پر دانه است و نماد برکت و فراوانی است.

شب یلدا
انار / میوه اصلی سفره یلدایی انار است. پیشینیان انار را میوه باروری و برکت می‌دانستند. آن‌ها این معنا را از دانه‌های زیاد آن دریافت می‌کردند. همچنین انار به خاطر رنگ قرمزش نماد شادی و خورشید است. در واقع خوردن انار در شب یلدا به خاطر اعتقاد به تأثیر جادوی سرایتی آن بوده است. یعنی آن‌ها با توسل به انار و خوردن آن برکت را از دانه‌های زیاد آن می‌گرفتند و نیروی باروری را در خود افزایش می‌دادند. ا نار و دانه‌های درخشانش از عناصر جدایی ناپذیر یلدا محسوب می‌شوند.
چغندر /  یکی دیگر از رسوم گذشتگان پختن چغندر و استفاده از آن به شکل لبو در تزئینات سفره یلدا است که نمادی از برکت و روزی است.
میوه‌های پاییزی / از دیگر میوه‌های سفره یلدا می‌توان انواع میوه‌های پاییزی را نام برد. در گذشته به همراه انار و هندوانه، میوه‌های فصلی را هم در سفره می‌گذاشتند. میوه‌هایی مثل پرتقال و انواع مرکبات، سیب، خرمالو، گلابی و حتی لبو، شلغم و کدو تنبل می‌توانند جایی در سفره یلدا داشته باشند.
آجیل  / آجیل ازجمله مغز پسته، بادام، گردو، فندق، انواع تخمه، نخودچی و کشمش است.
تنقلات  / از جمله نخود برشته، شاهدانه، برنجک، انواع میوه خشک، پاپ کورن و سایر تنقلات است.
 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2omzzo