پنج‌شنبه 29 شهریور 1403 - 19 Sep 2024
تاریخ انتشار: 1402/03/11 15:00
کلسترول
کد خبر: 40390

کلسترول چیست | علائم و درمان کلسترول خون بالا

کلسترول از مواد طبیعی است که در بدن ساخته می شود.

کلسترول ماده ای است از جنس چربی ومومی شکل که در تمام سلول های بدن وجود دارد و برای ادامه زندگی ماده ای حیاتی و ضروری است. بدن ما برای انجام دادن درست برخی کارها به مقداری کلسترول نیاز دارد. اگر مقدار کلسترول در خون زیاد باشد، در نقاط خاصی از دیواره سرخرگ‌ها رسوب می‌کند و باعث تنگی سرخرگ یا گاهی حتی انسداد آن می‌شود.

کلسترول

علائم کلسترول بالا کدامند؟

علائم کلسترول بالا در پاها:  کلسترول ماده چربی است که در همه سلول‌های بدن یافت می‌شود. بدن برای تولید هورمون، ویتامین D و موادی که به هضم غذا کمک می‌کنند به کلسترول احتیاج دارد. اما سطح بالای کلسترول در بدن نیز خطراتی را به‌همراه دارد. خطرناک‌ترین نکته‌ای که در مورد انباشت کلسترول وجود دارد، این است که این بیماری هیچ علامتی از خود نشان نمی‌دهد تا زمانی که به سطح خطرناکی برسد و زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از این تاثیرات احساس درد در پاها است.

کلسترول بالا و چشم:چشمان شما ممکن است نشانه‌ای از وجود کلسترول بالا را گزارش کنند. در واقع وقتی صحبت از شایع‌ترین علائم چشمی مرتبط با سطح کلسترول بالا می‌شود، زانتلاسما یا چربی پلک، بیش از همه به چشم می‌آید. زانتلاسما یک ناحیه برجسته یا صاف مایل به زرد است که در اطراف چشم‌ها یا نزدیک بینی ایجاد می‌شود. تقریباً 50 درصد از افراد مبتلا به زانتلاسما، کلسترول بالا دارند. علاوه‌بر این، کلسترول بالا ممکن است باعث ایجاد یک حلقه آبی، سفید یا خاکستری روشن در اطراف قسمت بیرونی جلوی چشم نیز شود. این بیماری به نام «قوس پیری قرنیه» یا »آرکوس سنیلیس» شناخته می‌شود.

علائم پوستی کلسترول بالا:یکی از علائم بالا بودن کلسترول خون، بروز مشکلات پوستی است. هنگامی که کلسترول بیش از حد در جریان خون شما گردش کند، باعث ایجاد رسوبات چربی در زیر پوست می‌شود. کلسترول هم‌چنین باعث ایجاد جوش‌های نارنجی و زرد پر از چربی روی پوست نیز خواهد شد. به این زائده‌های پوستی «گزانتلاسما» نیز گفته می‌شود. اندازه گزانتلاسما، از یک سر سوزن تا اندازه یک حبه انگور متفاوت خواهد بود که معمولاً شبیه به برجستگی‌های زیر پوست هستند.

درمان کلسترول خون بالا چیست؟

برای درمان کلسترول بالا  دو راه وجود دارد: مصرف دارو و/یا تغییر شیوه زندگی به گونه‌ای که ضامن سلامت قلب و عروق باشد. تغییرات شیوه زندگی شامل خوردن غذاهای مناسب، کنترل وزن و فعالیت بدنی منظم می‌شود.

 

 

 

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2rb6b6