جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 10 May 2024
تاریخ انتشار: 1402/02/30 09:00
حضانت
کد خبر: 39825

حضانت فرزند به عهده چه کسی است | شرایط به عهده گرفتن حضانت فرزند

حضانت فرزند حق و در عین حال تکلیفی است که قانون برای حفظ و نگهداری کودک به والدین سپرده است.

حضانت به معنی نگهداری می باشد. ، برای نگهداری و حضانت طفل تا سن ۷سالگی به عهده مادر است و پس از آن با پدر است و بعداز ۷ سالگی در صورت بروز اختلاف حضانت با رعایت مصلحت کودک ، که به تشخیص دادگاه می باشد و هر یک از پدر و یا مادر که طفل تحت حضانت او نمی باشد حق ملاقات طفل خود را دارد و تعیین زمان و مکان و سایر جزئیات مربوط به آن در صورت اختلاف بین پدر و مادر با محکمه خواهد بود. 

حضانت

شرایط دریافت حضانت فرزند:

بر اساس ماده 1170،  مادری می تواند حضانت فرزندش را بر عهده بگیرد که مجنون نباشد و یا ازدواج مجدد، نکرده باشد که البته، بر اساس ماده 45 قانون حمایت خانواده، صرف ازدواج مجدد مادر، سلب کننده یا مانعی برای حضانت او نخواهد بود و مصلحت طفل، معیار تصمیم قاضی است.

بر اساس ماده 1173 قانون مدنی، مادری می تواند حضانت فرزندش را بر عهده بگیرد که فساد و انحطاط اخلاقی نداشته باشد، شهره به فساد نباشد یا به بیماری های روانی مبتلا نباشد، همچنین، اقدام به ضرب و جرح خارج از حدی که برای تادیب کودک، لازم است، ننماید.

سلب حضانت

حق حضانتی که به عهده والدین است ممکن است در شرایط خاصی به تقاضای نزدیکان و خویشاوندان طفل یا قیم او، از والدین سلب شود. در این زمینه قانون مقرر داشته است: هرگاه در اثر عدم مواظبت و یا انحطاط اخلاقی پدر و مادری که طفل تحت حضانت او است، صحت جسمی یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، دادگاه می‌تواند با تقاضای بستگان، قیم و یا رئیس حوزه قضائی، ترتیب مقتضی دیگری را برای حضانت فرزند اتخاذ نماید.

علل سلب حضانت: 

اعتیاد زیان‌آور به الکل، مواد مخدر، قمار؛

• اشتهار به فساد اخلاقی و فحشا؛

• ابتلا به بیماری روانی به تشخیص پزشکی قانونی؛

• سوءاستفاده از طفل یا اجبار او به ورود به مشاغل ضداخلاقی مانند فساد، فحشا، تکدی‌گری، قاچاق؛

• تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف

مدارک لازم برای دریافت حضانت توسط وکیل

۱) سند طلاق

۲) اصل شناسنامه

۳) کپی کارت ملی

۴) در صورتیکه طلاق از نوع طلاق توافقی باشد، ارائه نسخه ای از توافقات زوجین الزامی می باشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/36by69