رصد ورزشی نوشت: روزنامه جوان در تحلیلی دور از تصور نوشت: شبکه «من و تو» ظهر جمعه گذشته فیلم سینمایی «همسفر» را پخش میکند، همان شب هم در شبکه اول سیما، قسمت آخر سریال پایتخت با ارجاع به این فیلم سینمایی و البته فیلم دیگری به نام «ممل امریکایی» به کار خود پایان میدهد، آیا این تقارن زمانی سهوی بوده است؟!
این روزنامه در ادامه نوشت:
* سریال پایتخت از مرحله نگارش تا زمانی که از آنتن تلویزیون به خانههای مردم برده میشود، زیر نظر مستقیم بخشهای مختلف صداوسیما تولید میشود. آیا باید پذیرفت همه این بخشها در نادیده گرفتن مشکلات متعدد پایتخت اشتباه کردهاند؟! آیا ممکن است نتیجه بررسی همهجانبه صداوسیما در گزارشی که به رئیس خواهند داد، این باشد که همه چیز سهوی بوده است؟!
* چطور یک شبکه لندنی ضدانقلاب تا این حد میتواند با محتوای یک سریال تلویزیونی در صداوسیما هماهنگ عمل کند؟ آیا نباید کمی شک کرد که همه چیز میتواند غیر از آن چیزی باشد که رئیس صداوسیما میفکر میکند؛ اتفاقی یا سهوی بوده است؟!
* آیا رسانه ملی حاضر خواهد بود نتیجه پیگیری دستور را رسانهای کند و اگر همه کاسه و کوزهها بر سر یک نفر شکست، آیا رئیس رسانه ملی آن را به اطلاع عموم خواهد رساند؟ تصور او درباره پاسخ جامعه چه خواهد بود؟ آیا خواهد پنداشت که افکار عمومی این پاسخ را از وی قبول میکند؟ مسلم است که چنین سادهانگاری از سوی جامعه، نه تنها مورد قبول واقع نمیشود، بلکه به عنوان روشی برای پاک کردن صورت مسئله تقبیح میشود.
* در فرض دوم؛ اگر نتیجه بررسی معاون سیما نشان داد که صداوسیما آنچنانکه خود علیعسکری احتمال داده، دچار یک عملیات مرموز و دشمن فرهنگی شده، آیا باز هم رئیس صداوسیما خواهد گفت که جریان نفوذ چگونه به این سازمان راه پیدا کرده و تا این حد به توانایی رسیدهاند که اینگونه عمل کنند؟!
* ظاهراً قرار نیست پذیرفته شود که مشکلات سریال «پایتخت ۶» در یک کلیت معنا پیدا میکند؛ برای همین آن را به قسمت پایانی سریال خلاصه کردهاند. قسمتی که در آن براساس دو فیلم مشهور پیش از انقلاب، سکانس و دیالوگ غیراخلاقی بازسازی شد تا بر نکته مستهجن آن تأکید کند. این بازسازی آنقدر عامدانه است که محسن تنابنده در اینستاگرامش با انتشار آن عکس به نام فیلم اصلی اشاره کرد تا احتمالاً کسانی که پیگیر فضای فیلمفارسی هم نبودند، بدانند که بخشی از قسمت پایانی پایتخت بازسازی از فیلم «همسفر» بوده است.
* اکنون با دستور رئیس صداوسیما قرار است چه اتفاقی رخ دهد؟ آیا مدیران سیما قرار است مانند افرادی که ناگهان از خواب پریدهاند به دنبال یک مقصر ناپیدا باشند و درآخر مثلاً نویسنده فصل ششم را به عنوان مسئول همه سهوها معرفی کنند؟!
* آنچه در سریال پایتخت رخ داده، حاصل یک فرآیند چند ساله است. فرآیندی که در آن به لطف دیده شدن سریال در تلویزیون، مدیران صداوسیما خطوط قرمزی را که برای دیگر سریالها در نظر میگیرند، برای زیادهخواهی عوامل تولید «پایتخت» یکییکی کمرنگ و محو کردند.
رصد ورزشی نوشت: ممل آمریکایی یکی از گویاترین آثار سینمایی ایران در باب مهاجرت است. اما از آن فیلم بیشتر صحنههایی اروتیک دریادها مانده، خصوصا آن که زوج فیلم به شدت مشهور و محبوب بودند. از صحنههای بحثبرانگیز فیلم که در ذهن سینمادوستان هم به یاد مانده، همان صحنه قایق و دیالوگ بهروز و گوگوش است:
جیغ بزن....کمک بخواه....
واسه چی؟
میخوام لامپتو روشن کنم...
لامپمو روشن کنی؟یعنی چی؟
(ادامه دیالوگ قابل انتشار نیست).
اصلا این لامپ روشن کردن بعد از آن فیلم تبدیل به یک اصطلاح اروتیک شد و از شب گذشته که در سریال پایتخت این سکانس بازنمایی شد، انتقادات زیادی نسبت به ماجرا شده. البته که این حجم انتقاد کمی سختگیرانه به نظر میرسد و کمی دست و بال طنازان را میبندد.
منبع: برترین ها
بیوگرافی بهرام افشاری ( بهتاش فریبا )
بهرام افشاری در 6 خرداد سال 1366 در همدان متولد شد ؛ او تاکنون ازدواج نکرده و مجرد است.
بیوگرافی ریما رامین فر ( هما )
ریما رامین فر در سال 1349 در تهران متولد شد. او فارغ التحصیل مقطع کارشناسی نمایش و کارشناسی ارشد کارگردانی میباشد. از ابتدای جوانی دوست داشت در یک رشته هنری مثل تئاتر یا تلویزیون یا دانشکده صدا و سیما فعالیت کند.
بیوگرافی احمد مهرانفر ( ارسطو)
احمد مهرانفر در 10 خرداد ماه سال 1354 در برزک کاشان متولد شد. او دارای مدرک کارشناسی بازیگری و کارشناسی ارشد کارگردانی میباشد.
بیوگرافی نسرین نصرتی ( فهیمه معمولی)
بیوگرافی محسن تنابنده (نقی معمولی)
زندگی شخصی محسن تنابنده
محسن تنابنده متولد سال 1354 فارغ التحصیل رشته بازیگری از دانشگاه هنر و معماری است. او فیلم نامه نویس و بازیگر ایرانی سینما و تلویزیون است. و همه او را با بازیگر نقش نقی در سریال نوروزی پایتخت می شناسند.