چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1400/09/27 23:03
کد خبر: 18380

در مورد مکمل های بدنسازی بیشتر بدانید

ورزشکاران بسیاری در سطوح گوناگون اعتقاد دارند که استفاده از مکمل بدنسازی می‌تواند در روند دستیابی به نتیجه مطلوب از ورزش، موثر باشد. به همین دلیل لازم است تا با این مکمل‌ها و مزایای و معایبشان آشنا باشید تا به روش صحیحی از آن استفاده کنید. برای اطلاع از تاثیرگذاری و فواید انواع مکمل بدنسازی، لازم است تا با ترکیبات آن‌ها آشنا شویم.

4 - Copy

آیا مصرف مکمل‌ها برای ما لازم است؟

هدف از مصرف مکمل‌ها در درجه اول این است که مواد مورد نیاز بدنمان را تامین کنیم تا در شرایط سالمی باقی بمانیم. در کنار آن برخی افراد این محصولات را برای کاهش یا افزایش وزن استفاده می‌کنند. با این حال همه به مکمل بدنسازی نیاز ندارند. درصورتی که بتوانید تعادل مناسبی در برنامه غذایی و سبک زندگی خود ایجاد کنید، می‌توانید به اهداف سلامتی خود نیز دست یابید. مکمل‌ها در واقع ابزار جانبی هستند که به شما کمک می‌کنند تا سریع‌تر وزن کم کنید یا عضلات بزرگ‌تری بسازید. درصوتی که سبک زندگی سالمی را در پیش نگیرید، هیچ مکملی نمی‌تواند در بهبود سلامتی به شما کمک کند.

مواد مورد استفاده در مکمل‌ها

کراتین، پروتئین، گلوتامین، گلوکوزامین، ترکیبات هورمونی، PAK حیوانی، اکسید نیتریک و کافئین از ترکیباتی هستند که می‌توانند در مکمل‌های بدنسازی وجود داشته باشند که اثرات مثبت و‌ منفی بر بدن ما خواهند داشت.

در هنگام انجام تمرینات بدنسازی، بدن ما به پروتئین زیادی نیاز دارد. پروتئین را می‌توان از انواع مواد غذایی، سویا، آب پنیر (وی) و کسئین (کازئین)  تهیه نمود. این پروتئین برای ساختن عضلات ضروری است و ورزشکاران می‌توانند روزانه حدود ۴۵ تا ۶۵ گرم از مکمل بدنسازی پروتئینی استفاده کنند. مصرف پروتئین به عضلات شما کمک می‌کند تا عملیات بازسازی را پس از تمرینات انجام دهند. همچنین می‌تواند حجم عضلات را افزایش دهد تا اندام شما به شکل مورد نظر تغییر کند.

ترکیب آب پنیر و کسئین (کازئین) می‌تواند بدن را در یک شرایط کاملا آنابولیک قرار دهد و سرعت مصرف پروتین را بدون تخریب عضلات بالا ببرد. با وجود این مزایا، مصرف زیاد پروتئین می‌تواند منجربه نفخ، حرکات روده، خستگی، سر درد و کاهش اشتها شود.

یکی دیگر از ترکیبات متداول مکمل بندسازی، کراتین است. این ماده به طور طبیعی در بدن ما تولید می‌شود و در عضلات ما نیز وجود دارد. مصرف این مولکول به صورت مکمل ورزشی، می‌تواند در عضلات، ایجاد حجم کند. افزایش میزان ادنوزین تری فسفات در بدن می‌تواند چنین عملکردی را ایجاد کند. به علاوه، مصرف کراتین، انرژی را بالا می‌برد؛ چیزی که هر ورزشکاری به آن احتیاج دارد. همچنین می‌تواند تمرکز را بالا برده و عملکرد بدن را در انجام حرکات ورزشی فشرده و کوتاه مدت افزایش دهد. با این حال، مصرف زیاد کراتین می‌تواند منجربه درد معده، تهوع، اسهال، گرفتگی عضلات و افزایش وزن موقت شود.

3

نقش گلوتامین و گلوکوزامین در مکمل‌های بدنسازی

اگر عادت دارید به محتویات درون مکمل بدنسازی که روی بسته بندی آن‌ها درج می‌شود نگاه کنید، شاید نام گلوتامین را در بیشتر آن‌ها دیده باشید. گلوتامین یک نوع آمینو اسید است که به طور طبیعی در بدن ما تولید می‌شود. مصرف این آمینو اسید به عنوان مکمل، تاثیر خوبی بر روی بهبود و بازسازی عضلات دارد و سموم بدن را دفع می‌کند تا بدین طریق سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. در هنگام ورزش‌های سنگین و فشرده، در بدن آمونیا تولید می‌شود که می‌تواند تعادل اسیدی بدن را برهم زند.

گلوتامین آمونیای اضافی بدن را دفع می‌کند تا این تعادل برقرار شود. با همه این‌ها مصرف این ماده به عنوان مکمل باید حساب‌شده و با نظر پزشک انجام شود چون میزان زیاد آن ممکن است عوارضی چون سرفه، گرفتگی صدا، تکرر در دفع و در موارد شدیدتر، شیدایی، تشنج در پی داشته باشد.

یکی دیگر از ترکیبات شیمیایی موجود در مکمل بدنسازی گلوکوزامین است. این ماده به طور طبیعی در مایع اطراف غضروف‌ها یافت می‌شود و وظیفه اصلی آن کمک به تولید غضروف است. برای افرادی که به هر دلیلی ممکن است بدنشان گلوکوزامین کافی تولید نکند مانند افرادی که به آرتریت یا بیماری‌های مفاصل مبتلا هستند، این ماده به صورت مکمل تجویز می‌شود. در مکمل‌های ورزشی نیز برای تقویت عملکرد مفاصل از این ماده استفاده می‌گردد. در کنار این مزایا، مصرف این ماده می‌تواند عوارضی چون تهوع، سوزش سر دل، اسهال یا یبوست به همراه داشته باشد.

آشنایی با نقش ترکیبات هورمونی در مکمل‌های بدنسازی

در برخی از انواع مکمل بدنسازی ترکیبات هورمونی به کار رفته که با مطالعه ترکیبات محصول از روی بسته بندی می‌توانید به وجود آن‌ها پی ببرید. این ترکیبات درواقع موادی هستند که بدن ما قادر است آن‌ها را به هورمون‌های مورد نظر تبدیل کند. این ترکیبات نسبت به مصرف مستقیم هورمون‌ها بسیار بهتر است؛ چون می‌توانند تاثیر مورد نظر ورزشکاران را بدون خطر به همراه داشته باشند.

این ترکیبات از نظر قانونی بدون اشکال هستند اما برخی از انواع غیر قانونی آن‌ها نیز وجود دارد. هدف اصلی استفاده از این ترکیبات، کمک به افزایش سطح هورمون تستوسترون در بدن است. با این حال مصرف آن‌ها بدون دانستن نحوه صحیح مصرف می‌تواند منجربه ایجاد آکنه پوستی، ریزش مو، آسیب به کبد و بزرگ شدن بافت سینه شود.

2

پک (PAK) حیوانی چیست؟

از دیگر ترکیبات به کار رفته در مکمل بدنسازی که شاید کمتر شنیده باشید، پک (PAK) حیوانی است. PAK یا pyridoxine alpha-ketoglutarate در واقع نوعی بهینه ساز عملکردی است که می‌تواند شامل ترکیباتی چون کارنیتین، لیپوتروپیک، ال-آرژنین، آلفا لیپوئیک اسید و الوترو باشد.

استفاده از این ترکیبات می‌تواند به افزایش حجم بدن کمک کند. مصرف این مکمل‌ها در مدت زمان کوتاهی می‌تواند عملکرد بدن را بهبود دهد تا شاهد رشد عضلات و بهبود بازیابی آن‌ها باشیم. این ترکیبات می‌توانند تمرکز را افزایش داده و عملکرد مغز را بهبود بخشند. همچنین اثر خوبی بر افزایش انرژی و قدرت می‌شوند. در برخی از مصرف کنندگان ممکن است شاهد علائمی چون تهوع، گرفتگی عضلات یا بروز حساسیت دیده شود اما درکل ترکیبات بی خطری هستند که درصورت مصرف مطابق با دوز تجویزی، مشکل خاصی را به وجود نخواهند آورد.

 یکی از ترکیباتی که بدن می‌تواند به عنوان مکمل در بهبود عملکرد بدن ورزشکاران موثر باشد، اکسید نیتریک است. این ماده نوعی گاز است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود و می‌تواند ترشح هورمون‌ها به خصوص آدرنالین را افزایش دهد. برخی از انواع مکمل بدنسازی به عنوان مکمل‌های پیش از ورزش شناخته می‌شوند. این مکمل‌ها حاوی ال آرژنین هستند که در بدن تبدیل به اکسید نیتریک می‌شوند. آدرنالین و سایر هورمون‌ها آزاد شده می‌توانند منجربه عملکرد بهتر ورزشکار شوند. اما مصرف این ماده می‌تواند عوارضی چون درد شکم، نفخ، اسهال، نقرص، حساسیت، تشدید بیماری آسم، و کاهش فشار خون گردد.

اثرات انرژی بخش کافئین

از آنجاکه اثرات انرژی بخش کافئین بر هیچکس پوشیده نیست؛ این ماده به طور گسترده در مکمل بدنسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف کافئین چه برای ورزش‌های مستمر و مداوم و چه برای فعالیتهای فشرده بسیار مناسب است.

تاثیرگذاری این ماده برای کمک به افزایش قدرت و استقامت بدن در انجام تمرینات همچنان مبهم است. با این حال کافئین می‌توان میزان خستگی را کاهش دهد تا ورزشکار در هنگام انجام تمرینات فشرده احساس تلاش کمتری داشته باشد. مصرف کافئین می‌تواند در بهبود عملکرد سیستم عصبی مرکزی تاثیرگذار باشد تا حس تلاش زیاد به فرد القا نشود. با این حال باید توجه داشت که مصرف زیاد کافئین می‌تواند منجر به بی‌خوابی، اضطراب، خستگی، حساسیت معده، تهوع و افزایش ضربان قلب شود. درصورتی که دچار اختلالات خواب هستید، بهتر است از مصرف این ماده خودداری کنید.

مکمل بندسازی را چطور مصرف کنیم؟

باتوجه به اینکه مواد به کار رفته در تولید مکمل بدنسازی دارای مزایا و معایب گوناگونی هستند؛ لازم است تا مصرف آن به صورت کنترل شده و متناسب با نیاز، حجم ورزش و توان بدن ورزشکار انجام شود. برای حصول نتیجه بهتر از مصرف مکمل‌ها، لازم است تا این محصولات به صورت روزانه و طولانی مدت مورد استفاده قرار گیرند.

بهتر است پس از یک دوره سه ماهه مصرف این مکمل‌ها، یک استراحت دو هفته‌ای برای خود در نظر بگیرید که این بستگی به نوع مکمل مورد استفاده دارد و ممکن است زمان استراحت بیشتری مورد نیاز باشد؛ چون بدن شما نباید به دریافت این مکمل‌ها عادت کند و وابسته شود.  با این حال فاصله مصرف مکمل نباید از شش ماه بیشتر شود؛ چون اثر مصرف از بین خواهد رفت. در هنگام مصرف مکمل بدنسازی باید رژیم غذایی مناسبی نیز دریافت کنید و از مصرف غذاهای فاقد ارزش غذایی خودداری نمایید؛ چون این کار می‌تواند جریان سوخت و ساز بدن را دچار اختلال کند.

1

نحوه انتخاب بهترین مکمل بندسازی

بهتر است تا ورزشکاران برای انتخاب مکمل بدنسازی مورد نیاز خود و مقدار مجاز مصرف، با پزشک و متخصص تغذیه مشورت کنند. این مسئله بسیار حائز اهمیت است که در تمامی مراحل تمرینات ورزشی خود و همچنین تغذیه و مصرف مکمل‌ها، از برنامه مناسبی استفاده کنید که توسط کارشناسان این موضوع طراحی شده باشد.

انتخاب مربی حرفه‌ای با فیتنس‌کار

فیتنس کار، یک اپلیکیشن حرفه‌ای برای ورزشکارانی است که علاقه‌مند هستند تمرینات خود را مطابق با برنامه انجام دهند. برای گرفتن اطلاعات بیشتر در مورد این برنامه بدنسازی به سایت Fitnesskar.com مراجعه کنید. این اپلیکیشن، یک مربی همیشه همراه شماست که علاوه‌بر فراهم کردن انواع برنامه‌های از پیش تعریف شده و اختصاصی، کلیه حرکات ورزشی را به صورت تصویری و با جزئیاتی که لازم است حین تمرین رعایت شود، برایتان آموزش می‌دهد و شما می‌توانید برای مقاصد گوناگون از جمله کاهش وزن، عضله سازی، تمرین در باشگاه و خانه از این مربی همیشه همراه استفاده کنید.

این اپلیکیشن رایگان است و می‌توانید از طریق فروشگاه گوگل https://play.google.com/store/apps/details?id=net.kurdsofts.fitnesskar به آن دسترسی داشته باشید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3ekwl6