پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
تاریخ انتشار: 1401/12/03 23:50
رپرتاژ اگهی /
کد خبر: 37138

دلایل ایجاد تورم چیست و چگونه خود را در برابر آن محافظت کنیم؟

دلایل ایجاد تورم چیست و چه نگرانی‌هایی را باید از پس بالا رفتن نرخ تورم در ذهن داشته باشیم؟ تورم یک اصطلاح اقتصادی است که به صورت نسبی شرایط اقتصادی یک کشور یا جامعه را مشخص می‌نماید.

دلایل ایجاد تورم چیست و چه نگرانی‌هایی را باید از پس بالا رفتن نرخ تورم در ذهن داشته باشیم؟ تورم یک اصطلاح اقتصادی است که به صورت نسبی شرایط اقتصادی یک کشور یا جامعه را مشخص می‌نماید. کشورهای بزرگ اقتصادی جهان دائما در حال استفاده از راهکارهای اقتصادی برای جلوگیری از افزایش تورم هستند و تاثیر این راهکارها در زندگی افراد جامعه و شرایط اقتصادی آنها کاملا مشخص است. تاثیر تورم بسیار گسترده است. از بازارهای مالی مانند بازار بورس یا بازار فارکس گرفته تا زندگی شخصی افراد جامعه تحت تاثیر این نرخ قرار می‌گیرد. اتفاقا شرایط زندگی اقتصادی افراد جامعه است که می‌تواند به عنوان یک نشانه قدرتمند برای نرخ تورم در کشور باشد و همین شرایط امکان ارائه آمارهای اشتباه از سوی سازمان‌های مختلف را نیز از بین می‌برد.

اما دلایل ایجاد تورم را باید در چه مواردی و چه شرایطی دنبال کنیم؟ در این مقاله در کنار شما هستیم تا اصلی‌ترین دلایل ایجاد تورم را مرور کرده و شما را هر چه بیشتر با این غول ویران کشنده اقتصادی آشنا نماییم.

تورم چیست؟

برای شناخت و درک هر چه بهتر دلایل ایجاد تورم ابتدا باید یک تعریف کلی از آن داشته باشیم. تورم به زبان خیلی ساده معیاری برای سنجش افزایش قیمت کالاها و خدمات در یک اقتصاد است. وقتی یک جامعه بدون هیچ افزایش کیفیتی با افزایش قیمت‌ها در کالاهای اساسی روبرو می‌شود، نشان از ازدیاد نرخ تورم و ضعف در سیستم‌های اقتصادی در آن دارد. تمام محصولات و خدمات نیز از این نرخ تبعیت کرده و از آن تاثیر می‌پذیرند. از قیمت کالاهای اساسی مانند غذا و پوشاک گرفته تا مسکن و جواهرات و حتی خدمات ساده تحت تاثیر تورم با ازدیاد هزینه روبرو می‌شوند.

پیامدهای تورم چیست؟

اسفار گسیخته شدن تورم می‌تواند نگرانی‌ها و پیامدهای بسیار زیادی با خود به همراه آورد. در یک کلام افزایش نرخ تورم باعث کاهش ارزش پولی یک کشور شده و در نتیجه تمام دارایی‌های کاربران آن جامعه را با مشکل افت ارزش روبرو می‌سازد.

فرض کنید که شما در بازار بورس یا بازار فارکس در حال انجام معامله و سرمایه گذاری هستید. اگر در یک بازه زمانی یک ماهه بتوانید 5 درصد سود از معاملات خود به دست آورید و نرخ تورم در کشور 3 درصد باشد، در واقع شما تنها 2 درصد سود به دست آورده‌اید. همسان‌سازی این مثال برای اقتصاد کشور ما اعداد بسیار عجیب و غریبی را به نمایش می‌گذارد که زبان از گفتن پیامدهای آن قاصر است.

  • افزایش قیمت کالاهای اساسی و خدمات

  • کاهش ارزش پولی کشور

  • افزایش نرخ بیکاری

  • از بین رفتن کسب و کارهای کم بازده

  • کاهش قدرت خرید مردم

از پیامدهای بالا رفتن نرخ تورم در اقتصاد یک کشور است. البته افزایش این نرخ مزیت‌هایی را نیز برای برخی از افراد به دنبال دارد که بررسی آنها نیز خالی از لطف نخواهد بود.

مزیت‌های تورم در اقتصاد

در ادامه با بررسی دلایل ایجاد تورم سعی می‌کنیم تا سیگنال‌های افزایش این نرخ را در جامعه به شما ارائه کنیم. اما چه کسانی از افزایش این نرخ سود به دست می‌آورند؟ واقع افزایش نرخ تورم سودآور است؟ پاسخ این سوال مثبت است. بله خیلی از افراد و سرمایه‌گذاران آگاه حتی می‌توانند از افزایش نرخ تورم سود به دست آورده و ارزش دارایی‌های خود را چند برابر کنند. البته شما نیز می‌توانید از این دسته از افراد باشید.

تغییرات نرخ تورم علاوه بر قیمت کالاهای اساسی و خدمات بر روی بازارهای مالی و سرمایه گذاری نیز تاثیر دارد. بازار مسکن، بازار خودرو، بازار بورس، بازار دلار، سکه و سایر بازارهای مالی حتی ممکن است تاثیر تصاعدی از نرخ تورم دریافت نمایند. در واقع افزایش 10 درصدی نرخ تورم ممکن است باعث افزایش چند ده برابری قیمت‌ها در این بازارها شده و در نتیجه سرمایه گذاران آنها با افزایش قابل توجهی در ارزش دارایی‌های خود روبرو خواهند شد.

به عنوان مثال فرض کنید که شما در بازار فارکس سرمایه‌گذاری کرده و به دنبال رسیدن به درآمد دلاری در این بازار هستید. در صورتی که معاملات شما با سود همراه باشد، سود حاصل از این معاملات بر اثر افزایش نرخ دلار در بازار با افزایش نرخ تورم چند برابر بیشتر می‌شود. بنابراین اولین دسته از افرادی که از افزایش نرخ تورم سود به دست می‌آورند، کسانی هستند که درآمد دلاری دارند. از طرف دیگر سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی نیز از این جمله بوده و آنها نیز می‌توانند از افزایش این نرخ برای افزایش ارزش دارایی‌های خود استفاده کنند.

دلایل ایجاد تورم

دلایل بسیار زیاد اقتصادی و سیاسی را می‌توانیم برای ایجاد تورم در یک اقتصاد معرفی کنیم که البته میزان اثرگذاری هر یک از این دلایل با یکدیگر متفاوت است. در برخی از مواقع تنها چند دلیل و در برخی مواقع نیز همه این دلایل به صورت همزمان باعث افزایش نرخ تورم شده و در نتیجه شرایط بدی برای اقتصاد یک کشور ایجاد می‌کنند.

تورم ناشی از افزایش فشار هزینه‌هایکی از دلایل ایجاد تورم در کشور افزایش هزینه‌های تولید تحت تاثیر افزایش قیمت مواد اولیه و دستمزدها است. در این شرایط با ثابت باقی ماندن تقاضا، شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود. افزایش قیمت فلزات اساسی و نفت و سوخت را می‌توان از نشانه‌های بروز این دلیل برای ایجاد تورم دانست.

افزایش تورم به دلیل افزایش تقاضا:یکی دیگر از دلایل ایجاد تورم افزایش تقاضا برای خرید یک محصول است. این دلیل ممکن است تحت تاثیر افزایش قدرت خرید کاربران در جامعه و کاهش نرخ بیکاری باشد. البته اتفاقاتی مانند شرایط فصلی یا بلایای طبیعی نیز می‌توانند چنین شرایطی را در یک یا چند محصول یا خدمات خاص رقم بزنند.

ایجاد تورم به دلیل انتظارات تورمییکی از رایج‌ترین دلایل ایجاد تورم در یک جامعه انتظارات تورمی است. مردم به دلیل پیشینه‌ای که از شرایط اقتصادی دارند، به این باور می‌رسند که تورم در آینده با افزایش روبرو خواهد بود. همین دیدگاه تقاضا برای خرید را افزایش داده و در نتیجه شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار خواهیم بود. نمونه چنین شرایطی را می‌توانیم در بازار مسکن، بازار خودرو و بازار سکه مشاهده کنیم. قیمت‌ها در این بازارها در پاره‌ای از مواقع بدون هیچ توجیهی افزایش پیدا می‌کند.

سیاست‌های مالی و پولی انبساطیسیاست‌های مالی انبساطی دولت‌ها مانند کاهش مالیات‌ها باعث افزایش قدرت خرید کاربران شده و می‌تواند دلیل ایجاد تورم در یک کشور نیز باشد.

کاهش ارزش پول ملی:یکی دیگر از دلایل ایجاد تورم که در کشور ما بیش از سایر دلایل نقش ایفا می‌کند، کاهش قابل توجه ارزش پول ملی است که خود تحت تاثیر عوامل بسیار مختلف اقتصادی قرار دارد. کاهش قابل توجه ارزش پول ملی ممکن است به دلایل مختلفی مانند چاپ بی‌رویه پول توسط بانک مرکزی، سیاست‌های اقتصادی خارجی، روند صادرات و واردات در کشور و مواردی از این دست ایجاد شود که یک تورم افسار گسیخته را ایجاد خواهد کرد. اتفاقی که ده‌ها سال پیش اقتصادهای بزرگ جهانی به آن پی بردند و دیگر از این فرایند برای تزریق پول به کاربران در جامعه استفاده نمی‌کنند.

چگونه خود را در برابر تورم محافظت کنیم؟

با دلایل ایجاد تورم آشنا شدید. اما سوال بسیار مهم اینجاست که چگونه می‌توانیم خود را از پیامدهای ناشی از تورم در امان نگه داریم و ضرر نکنیم؟ روش‌های زیر می‌تواند شما را از فشار تورمی ایجاد شده در کشور دور نگه دارد:

  • سرمایه‌گذاری در بازار سهام

  • درآمد دلاری در بازارهای مالی بین المللی مانند بازار فارکس

  • خرید اوراق بهادار محافظت شده در برابر تورم

  • دریافت وام با نرخ بهره پایین و سرمایه گذاری در ‌بخش مسکن

  • خرید طلا، سکه یا کالاهای محافظت شده در برابر تورم

تورم در هر کشوری با شدت و ضعف متفاوت وجود دارد. در کشورهای بزرگ اقتصادی در جهان صحبت از نرخ‌های تورم 1 تا 5 درصدی است و در کشور ما نیز معمولا صحبت از نرخ‌های 40 تا 70 درصدی است. این مهم نشان می‌دهد که توجه به روش‌های محافظت در برابر تورم در کشور ما به مراتب بیشتر از کشورهای بزرگ اقتصادی است. آگاهی رمز در امان ماندن از پیامدهای تورم است.

منبع: بروکر آی تی بی

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصدورزشی مسئولیتی بابت آن ندارد ... 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3nrzbk