یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 19 May 2024
تاریخ انتشار: 1403/02/18 20:30
رپورتاژ آگهی
کد خبر: 128995

بررسی تاثیرات دوچرخه ثابت بر بدن

یکی از ابزار و تجهیزات بسیار مفید و مؤثر برای چربی سوزی و رسیدن به تناسب اندام، استفاده از دوچرخه ثابت است. امروزه به دلیل داشتن رژیم و عادت‌های بد غذایی، میزان چربی و کلسترول بدن بالا رفته و علاوه بر افزایش وزن، مشکلات قلبی و عروقی نیز بیشتر شده است. از طرفی انجام تمرینات هوازی یکی از اقداماتی است که برای داشتن سلامتی به آن روی آورد.

ولی از طرفی به دلیل افزایش آلودگی‌ها، ورزش در هوای آزاد با مشکلات بیشتری همراه است و گاها حتی باعث بروز بیماری‌های تنفسی نیز می‌شود. از این‌رو دستگاه‌هایی کارآمد مانند دوچرخه ثابت، توسط کارخانه‌های مختلفی تولید و عرضه شده و امکان انجام حرکات هوازی را برای افراد چه به‌صورت حرفه‌ای و چه مبتدی، فراهم کرده است.

هنگامی که حرکات ورزشی را بر روی این دستگاه انجام می‌دهد، به نسبت دیگر تمارین برای چربی سوزی و لاغری، متوجه خواهید شده که فشار بسیار کمی به مفاصل شما وارد می‌شود. این امر باعث شده تا افراد با هر سن و جنسیتی که دارند، بتوانند بدون هیچ دغدغه و نگرانی از آن استفاده کنند. اگر شما تایم مناسبی برای مراجعه به باشگاه ندارید، می‌توانید اقدام به خرید دوچرخه ثابت خانگی کنید.

دوچرخه ثابت‌های خانگی به دلیل حجم و فضای کمی که اشغال می‌کنند، توانسته‌اند نظر افراد شاغل و پرمشغله زیادی را در جهان به خود جمع کنند. درواقع این دستگاه‌ها می‌تواند جایگزین مناسبی برای تردمیل‌ها و دستگاه‌های ورزشی پر سروصدا باشد؛ چرا که به دلیل عملکرد و طراحی خاصی که دارد، صدای آن به هیچ عنوان آزاردهنده و بلند نیست.

مزایای به‌کارگیری دوچرخه ثابت

اگر به‌طور منظم و طبق یک برنامه مناسب با وضعیت خود و همچنین داشتن یک رژیم غذایی مفید، اقدام به استفاده از دوچرخه ثابت کنید، مزایا و تأثیرات بالای آن را مشاهده خواهید کرد. به‌طورکلی این دستگاه دارای فواید و مزیت‌های زیادی است که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

تقویت ماهیچه‌های قلب و ریه

همان‌طور که گفته شد حرکات و ورزش با دوچرخه ثابت جزو ورزش‌های هوازی محسوب می‌شود که در تقویت ماهیچه‌های ریه و قلب بسیار مؤثر هستند. درواقع انجام این تمرینات باعث می‌شود تا توانایی بدن به‌منظور استفاده از مقادیر بیشتری اکسیژن، افزایش پیدا کند. هنگام ورزش بر روی این دستگاه، ضربان قلب شما افزایش پیدا می‌کند و فرایند خون‌رسانی و پمپاژ بهبود می‌بخشد.

از طرفی ماهیچه‌های قلب نیز تا حد زیادی تقویت خواهد شد. به همین خاطر است که بر اساس تحقیقات، میگویند که دوچرخه‌سواری باعث جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

رسیدن به تناسب بدن و وزن دلخواه

اینکه شما دقیقاً چه برنامه ورزشی را برای خود انتخاب کرده‌اید نقش زیادی در میزان چربی سوزی با دوچرخه ثابت دارد؛ ولیکن به‌طورکلی با انجام هر مقدار حرکت ورزشی بر روی این دستگاه، کالری‌های اضافی بدن را می‌سوزانید. البته توجه داشته باشید که در صورت عدم داشتن برنامه منظم و روزانه و همچنین تداوم در تمرینات، لاغری موردنظر خود را پیدا نخواهید کرد.

تنظیم کلسترول در بدن

میدانید که بدن ما حاوی کلسترول‌های بد و کلسترول‌های خوب است. به‌طورکلی نیز ورزش باعث کاهش نوع بد و افزایش نوع خوب کلسترول‌ها در بدن ما می‌شود. این امر در سلامتی عمومی بدن ما نقش فراوانی دارد.

تقویت و سفت شدن عضلات پا و ران

افراد بسیاری در سرتاسر دنیا وجود دارند که برای داشتن پاهایی سفت و خوش‌فرم، تمرینات گوناگون. نی را انجام می‌دهند. از این‌رو خوب است بدانید که دوچرخه‌های ثابت از مفاصل، کمر، ستون فقرات و پاهای شما محافظت می‌کند و صرفاً بر روی تقویت این اندام‌ها و پایین‌تنه تمرکز می‌کند. از این‌رو توده‌های چربی موجود در پایتان صرف چندین جلسه ورزش مداوم از بین خواهد رفت.

ورزشی سبک برای افراد مختلف

خرید دوچرخه ثابت می‌تواند یک وسیله توان‌بخشی بسیار عالی برای افرادی که دچار مشکلاتی از قبلی زانو درد، پیچ‌خوردگی مچ و یا بیماری‌های ضعف عضلانی هستند باشند. چرا که تمرینات انجام شده بر روی آن سبک بوده و باعث بهبود دامنه حرکتی افراد می‌شوند. از طرفی ارتباط با پدال و فرمان در مقایسه با وزنه‌های مختلف، استرس کمتری را برای بعضی‌ها به دنبال دارد.

همچنین خوب است بدانید که این حرکات حتی به حفظ تعادل و هماهنگی بدن شما نیز کمک می‌کنند. از این‌رو سالمندانی که نمی‌توانند به‌خوبی تعادل خود را حفظ کنند، امکان تقویت و افزایش هماهنگی اعضای بدن خود را با استفاده از دوچرخه ثابت، خواهند داشت.

مدل‌های مختلف دوچرخه ثابت خانگی

امروزه مدل‌های مختلفی از دوچرخه ثابت، از جمله مدل ایستاده، خوابیده و دوگانه در بازار عرضه شده‌اند که هر کدام کارایی و تأثیرات خاص خودشان را دارند. از این‌رو باید قبل خرید به‌تناسب اندام دلخواه، اهداف، سلامتی مفاصل و توانایی خود در انجام حرکات ورزشی، توجه ویژه‌ای داشته باشید. همچنین در نظر داشته باشید که قیمت دوچرخه ثابت خانگی با توجه به مدل‌های آن متفاوت است.

دوچرخه ثابت خانگی مدل ایستاده

به دلیل شباهت زیادی که این مدل دستگاه، نسبت به دوچرخه‌های معمولی دارند، افراد بیشتری آنها را خریداری و مورد استفاده قرار می‌دهند؛ چرا که پدال‌های ـن درست در زیر بدن و در راستای پای شما قرار می‌گیرد. اگر قصد دارید تا عضلات قلب، ریه، ساق پا و مفاصل خود را تقویت کنید، این مدل می‌تواند برای شما مناسب باشد.

توجه داشته باشید که می‌توانید از این دستگاه، با توجه به هدف و برنامه ورزشی خود، هم به‌صورت ایستاده و هم نشسته استفاده کنید.

دوچرخه ثابت خانگی مدل خوابیده

یکی از ویژگی‌های بارز این دستگاه، حالت استفاده از آن است. درواقع بر روی یک صندلی بزرگ، در حالتی آزاد و رها می‌نشینید و یا می‌خوابید و سپس بر روی پدال‌ها ک تقریباً جلوی پای شما قرار دارد، رکاب می‌زنید. میزان فشاری که بر روی کمر و مفاصل افراد، دستگاه‌های خوابیده وارد می‌کند به نسبت مدل‌های دیگر بسیار کمتر است.

از این‌رو افراد در سنین بالا می‌توانند به‌راحتی آن را مورد استفاده قرار دهند. از طرفی به دلیل آنکه تمام اعضای بدنتان در هنگام ورزش با آن همکاری دارند، پس از پایان، احساس خستگی و درد عضلانی کمتری را حس خواهید کرد.

دوچرخه ثابت دوگانه

اگر به دنبال شباهت بین این دوچرخه با مدل‌های معمولی هستید، باید گفت که پیدا نخواهید کرد. درواقع دسته‌های این دوچرخه می‌تواند به جلو و عقب حرکت کند و عضلات بالاتنه شما را نیز مورد هدف قرار دهد. همان‌طور که گفته شد، بایستی برای خرید این دستگاه‌ها چه برای باشگاه و چه منزل، به مخاطب و نیازهای آن توجه شود.

با مراجعه به فروشگاه تجهیزات ورزشی ایران گام می‌توانید انواع دوچرخه ثابت را مقایسه و خریداری کنید.


اين مطلب، يک خبر آگهي بوده و اين پايگاه خبري در محتواي آن هيچ نظري ندارد


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3z5jg6