پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
تاریخ انتشار: 1402/10/19 12:00
گواهینامه موتورسیکلت
کد خبر: 126324

سخنگوی دولت: امکان دریافت گواهینامه موتورسیکلت برای نوجوانان ۱۶ ساله فراهم شد

سخنگوی دولت گفت: مطابق مصوبه جدید دولت، نوجوانان ۱۶ساله گواهینامه‌های موتور سیکلت‌های خاص را دریافت می‌کنند

به گزارش رصدورزشی، علی بهادری جهرمی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: با مصوبه‌ای که هیات وزیران در هفته اخیر داشت، امکان دریافت گواهینامه موتورسیکلت برای نوجوانان ۱۶ ساله فراهم شد. پس از فراهم شدن اقدامات مقدمه‌‌ای امکان دریافت گواهینامه برای برخی از موتورسیکلت‌ها برای نوجوانان ۱۶ ساله فراهم شد.

وی افزود: پس از دستور رئیس‌جمهوری برای مساعدت حداکثری و برای استفاده از نهضت ملی مسکن، جلسات زیادی توسط رییس‌جمهور با دست‌اندرکاران برگزار شد و توافق‌هایی بین دولت و نظام بانکی صورت گرفت. در نهایت اقساط به حداکثر ۵ میلیون تومان کاهش پیدا کرد که برای شهرهای کوچک و روستاها هم کمتر از این خواهد شد تا کمکی برای این بخش انجام شود.

وی در خصوص واردات خودروهای کارکرده نیز گفت: در این زمینه توافقات خوبی صورت گرفت؛ بانک مرکزی با تخصیص ارز و وزارت صمت و اقتصاد با همکاری مقدمات را نهایی کردند و آیین نامه به زودی ابلاغ خواهد شد. دولت موافقت کرد که امکان واردات خودروهای مناطق آزاد به سرزمین اصلی فراهم شود. خودروهایی که در چارچوب قوانین موجود مشمول خودروهای ممنوعه نبودند، در چارچوب قوانین و مقررات عمومی و پرداخت عوارض امکان واردات به سرزمین اصلی فراهم شد.

نگاه دولت فراجناحی است؛ دیدگاه‌های متفاوت برای پیشبرد امور کشور در انتخابات شرکت کنند

دبیر هیات دولت درباره ارزیابی دولت از دیدار اخیر فعالان سیاسی با آیت الله رئیسی و امکان برگزاری مجدد چنین جلساتی، اظهار کرد: جلسات و نشست‌های رئیس‌جمهور محدود به این جلسه نخواهد شد. تاکید دولت این است که باتوجه به اثرگذاری احزاب سیاسی در پرشور کردن انتخابات و توان آنان در تشکیل مجلس قوی برای حل مشکلات کشور، نگاه تمامی احزاب و تشکل‌های سیاسی در چارچوب قانون باید مشارکت حداکثری در انتخابات باشد. نگاه دولت فراجناحی است و به سهیم‌شدن همه سلایق مختلف و دیدگاه‌های متفاوت برای پیشبرد امور کشور و حل مشکلات تاکید دارد تا همه آنان با همه ابزارهای قانونی، مشارکت انتخاباتی داشته باشند. مشارکت پرشور نیازمند همکاری، تعامل و همراهی همه اجزا و ارکان و نهادهای قانونی کشور و همه گروه‌ها، دیدگاه‌ها و احزاب و افراد است. دولت حامی همه جناح‌ها و نگاه‌ها در چارچوب قانون اساسی برای مشارکت انتخاباتی است و از حضور و مشارکت پرشور همه نگاه‌ها و احزاب در این زمینه حمایت می‌کند.

وی درباره حادثه تروریستی کرمان نیز بیان کرد: حادثه تروریستی کرمان توسط داعش و با حمایت رژیم صهیونیستی و ایالات متحده اتفاق افتاد. پس از حادثه شورای عالی امنیت ملی پیرو این اتفاق تشکیل جلسه داد بر همین اساس ابعاد حادثه توسط دستگاه‌ امنیتی و انتظامی و قضایی بررسی می‌شود.

بهادری جهرمی به ساماندهی اتباع در ایران اشاره کرد و افزود: لایحه تشکیل سازمان ملی مهاجرت بیش از ۲ سال است که با هدف ایجاد همکاری‌ها و هماهنگی‌های فرابخشی به مجلس ارسال شده است اما مورد توجه قرار نگرفت و معطل مانده است. البته وزارت کشور معطل این لایحه نمانده و دفتری فعال و سامانه‌ای به همین منظور ایجاد کرده است، مصوبه‌های مختلفی را هم بخش‌های متعدد دولت در زمینه ورود اتباع داشته‌اند بنابراین اتباعی که به صورت قانونی وارد کشور می‌شوند ساماندهی می‌شوند و اطلاعاتی مانند محل اشتغال و اسکان آنها ثبت می‌شود و همچنین اتباعی که به طور غیر قانونی وارد کشور می‌شوند برای استرداد ساماندهی می‌شوند البته واقعیت این است که وقتی در کشورهای همسایه ما فضای امنیتی و شرایط نامطلوب زندگی به دلیل سال‌ها حضور آمریکایی‌ها شکل گرفته، وقوع ناامنی و برخی حوادث اجتناب ناپذیر است.

در حوزه مصرف انرژی به نهضت همگانی نیاز است

وی در پاسخ به سوالی درباره تمهیدات دولت برای پیشگیری از آلودگی هوا و تعطیل نشدن مدارس، اظهار کرد: نگاه دولت این است که پیشگیری بهتر از درمان است. در حوزه آلودگی زیست محیطی هم پیشگیری بهتر از درمان است. توسعه ناوگان برقی و واگن‌های مترو بخشی از اقدامات پیشگیرانه دولت است. ساماندهی گازهای فلر که پس از ده‌ها سال و همچنین افزایش تولید گاز برای گازرسانی حداکثری به نیروگاه‌‌ها از اقدامات ویژه دولت است. نگاه دولت این است که این اقدامات پیشگیرانه اتفاق بیافتد. اگر کلانشهری به سمت آلودگی هوا می‌‌رود، حتما تدابیر پیشگیرانه اتخاذ شود. منابع متحرک آلایندگی و استفاده از طرح‌‌هایی مانند زوج و فرد نیز در حوزه‌های مختلف باید مدنظر قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در حوزه مصرف انرژی به نهضت همگانی نیاز است. دولت تلاش می‌کند پیش قدم باشد که در مصرف برق صرفه‌جویی صورت گیرد. جهت‌گیری ما این است که از آلودگی پیشگیری شود تا آلایندگی ایجاد نشود.

سخنگوی دولت در خصوص پیش‌بینی میزان تورم و قدرت خرید مردم و رشد اقتصادی در لایحه بودجه ۱۴۰۳، گفت: نرخ رشد اقتصادی به ویژه ۶ ماهه اخیر مرکز آمار ایران بالغ بر ۶ تا ۷ درصد در دو فصل ابتدایی بود. نرخ فصل پاییز هم پیش‌بینی می‌شود قابل قبول باشد. نرخ تشکیل سرمایه سال‌ها منفی بود اما قبل از نیمه ۱۴۰۱ این نرخ مثبت شد و در ۶ ماهه اول سال هم نرخ ۷.۶ درصد را ثبت کرده است. تلاش دولت این است که به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که به نرخ رشد اقتصادی ۸ درصد برسد. پیش‌بینی کاهش حدود ۱۵ درصدی تورم هم در مراجع بین‌المللی برای اقتصاد ایران تعیین شده است و ما هم در داخل پیش‌بینی شبیه به همین را برای سال آینده داریم.

واردات دو هزار اتوبوس برقی تسهیل می‌شود

بهادری جهرمی درباره اقدامات دولت برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در تهران نیز گفت: پس از سفر شهردار تهران به چین و تفاهم‌های صورت گرفته، توافقی میان وزارت کشور و بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز واردات اتوبوس‌های برقی از چین داشتیم و دولت متعهد است در زمان بندی مشخص منابع ارزی لازم را در اختیار شهرداری تهران قرار دهد تا مطابق آن فرآیند واردات دو هزار اتوبوس برقی تسهیل شود. همچنین علاوه بر واردات، ما تکیه بر تولید داخل نیز داریم. هم‌اکنون شرکت‌های داخلی بالفعل ظرفیت تولید ۴ هزار اتوبوس برقی در سال را دارند که بخشی از آن نیز با همراهی دولت در اختیار شهرداری تهران قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: توسعه ناوگان تاکسی‌های برقی نیز از طریق واردات و ظرفیت تولید داخل از دیگر اولویت‌های دولت است، هم‌اکنون بخشی از تاکسی‌های برقی وارداتی در اختیار شهرداری تهران و البرز قرار گرفته‌ و ایستگاه‌های شارژ برقی نیز تجهیز شده است. به طور کلی اولویت دولت توسعه خودروهای برقی است که منابع ارزی لازم برای آن نیز پیش‌بینی شده‌ است. علاوه بر موارد ذکر شده، شهرداری تهران با هماهنگی وزارت کشور اخیرا با طرف چینی قرارداد واردات ۷۹۱ واگن را منعقد کرده است که در تامین ارز این قرارداد همکاری لازم با مدیریت شهری تهران را خواهیم داشت، همچنین دولت به زودی برای کلانشهرهای اصفهان، تبریز، شیراز و قم ۳۶۵ واگن را تامین و تجهیز خواهد کرد.

لایحه تشکیل وزارت بازرگانی ۶ ماه در مجلس مسکوت ماند

دبیر هیات دولت در خصوص تشکیل وزارت بازرگانی نیز بیان کرد: ساختار بازار داخلی مطلوب نیست و در قانون الحاق نظارت بر بازار محصولات کشاورزی از صمت به جهاد، کارشناسان می‌گویند نتیجه مثبتی نداشته است، در سال اول دولت، یکی از روسای کمیسیون های مجلس گفت طرحی در مجلس در زمینه تشکیل وزارت بازرگانی قرار دارد اما این طرح متاسفانه مورد بررسی قرار نگرفت نهایتا قرار شد لایحه تشکیل سازمان بازرگانی داخلی و تنظیم بازار به مجلس برود که این لایحه تقدیم شد اما مجلس باز هم با آن موافقت نکرد. برای مرتبه سوم رئیس مجلس از دولت درخواست کرد تا لایحه وزارت بازرگانی به مجلس ارسال شود که دولت دو جلسه فوق العاده در روز پنجشنبه با دستور کار وزارت بازرگانی برگزار و تصویب کرد و به مجلس ارائه داد. منتظر بودیم تا این لایحه تصویب شود اما با پیشنهاد برخی نمایندگان، این لایحه در مجلس ۶ ماه مسکوت ماند و معلوم نیست این لایحه در مجلس به چه سرنوشتی دچار شود. امروز وضعیت مدیریت بازار مطلوب مردم نیست، سازوکار موجود هم سازماندهی مناسبی نیست سه بار با روش‌های مختلف برای ایجاد یک سازوکار در مجلس تلاش کردیم ولی به نتیجه نرسیدیم باید یک سازوکار مناسب طراحی شود تا این مطالبه به حق مردم پاسخ داده شود.

سخنگوی دولت در خصوص نگاه دولت برای به کارگیری بانوان در مناصب دولتی، گفت: بانوان نیمی از جامعه هستند و حتما در عرصه‌های اجتماعی و علمی و اجرایی متناسب با شأن و توانایی‌های خود می‌توانند موثر باشند. نگاه دولت در انتصابات توجه به شایستگی‌های مدیریتی و پرهیز از نادیده گرفتن توانایی‌های بانوان در انتصابات مدیریتی است. هم‌اکنون بانوان بسیاری در جایگاه‌های مختلف مدیریتی از جمله معاون و دستیار رییس‌جمهور تا سفیر و دبیر ستادهای ملی مشغول به فعالیت هستند و دولت از پیشرفت و ارتقاء جایگاه ایشان استقبال می‌کند. رویکرد این دولت و شخص آقای رئیس جمهور این است که هیچ زن توانمندی نباید به خاطر زن بودن از مسئولیت کنار زده شود. دولت از ابتدا توجه ویژه‌ای به حضور بانوان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی داشته است و امیدواریم که بتوانیم بیش از گذشته حداکثر بهره‌برداری را از ظرفیت عظیم بانوان ایرانی در دولت داشته باشیم.

برخی به دنبال برهم زدن آرامش اقتصادی کشور هستند

وی درباره شایعه افزایش قیمت ارز نیز گفت: سیاست دولت مهار تورم و بهبود معیشت مردم است. از ابتدای سال نیز شاهد یک آرامش و ثبات نسبی اقتصادی بوده‌ایم و جهش خاصی در زمینه ارز و طلا صورت نگرفته است. برخی علاقه دارند با هر اتفاقی پیش‌بینی افزایش قیمت ارز را داشته باشند و برای جنگ غزه هم همین را می‌گفتند و الان هم مجدداً این مسئله مطرح می‌شود.

وی اضافه کرد: دولت علاقه‌ای به افزایش قیمت ارز ندارد و آنان که دست به شایعه‌سازی برای تغییر قیمت می‌زنند، بگویند که چه سودی از این امر می‌برند. همه شاخص‌ها هم نشان می‌دهد شرایط رو به رشد و بهبود است. گزارشی که اخیراً یک نهاد بین‌المللی نیز منتشر کرد، موید همین امر است. هرچند برخی به دنبال برهم زدن آرامش اقتصادی کشور هستند و با هر بهانه ای قیمت سازی می کنند. اما این حوادث مقطعی و یا هیجانات افراد تاثیری در برهم خوردن ثبات اقتصادی ندارد. در این زمینه دولت تمام تلاش خود را برای مهار تورم و ارتقای معیشت انجام داده است و از تلاش مجموعه بانک مرکزی در این خصوص تشکر می‌کنم. ما در دولت بنایمان «بودجه ریزی بر اساس واقعیت‌ها» است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/45857x