-
تاریخ انتشار: 1401/08/15 23:07
رپرتاژ اگهی /
کد خبر: 30348

کاشت ارقام نهال گردوی زیر در هر باغی شما را به سودآوری 2 برابری میرساند

خرید بهترین نهال گردو و کاشت صحیح آن در باغ و نگهداری اصولی از درختان گردو؛ به سرعت شما را به بهره وری و سودآوری حداکثری میرساند.

  از این رو متخصصین باغداری با انجام آزمایش و بررسی‌های لازم، بهترین ارقام نهال گردو که بیشترین سوددهی را برای اکثر مناطق به همراه دارند را معرفی نموده اند. پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

آنچه که باغداران گردو پیش از احداث باغ گردو لازم است بدانند چیست؟

یکی از مهم ترین اقدامات پیش از خرید نهال گردو؛ آگاهی از شرایط منطقه ای و آماده سازی زمین است. مهم ترین فاکتورهایی که در این مرحله مورد بررسی قرار میگیرد:

  • جنس خاک: با انجام آزمایش خاک به روش توصیه شده در سایت پالیز، از جنس خاک؛ ph، شوری خاک؛ املاح معدنی و آلی؛ اسیدی یا قلیایی؛ درصد رسی و شنی و... در آن آگاه شوید.

  • گیاهان و درختانی که پیشتر در خاک کاشته شده اند: این فاکتور از این رو مورد توجه قرار میگیرد که وجود برخی از گیاهان زراعی و باغی در باغ؛ پیش از احداث باغ گردو؛ موجب عدم رشد ریشه و در نتیجه عدم گیرایی درخت گردو خواهد شد.

  • شرایط آبی:شما باید آب باغ را با توجه به روش توصیه شده در سایت پالیز مورد آزمایش قرار دهید. تا از شوری؛ املاح معدنی و... در آن آگاه شده و بتوانید برنامه آبیاری مناسبی برای باغ در نظر بگیرید. همچنین نحوه آبیاری درختان (قطره ای؛ غرقابی؛ دیمی و...) نیز در این مرحله تعیین میشود.

  • شرایط آب وهوایی:ایران دارای اقلیم چهار فصل است. و در هر فصل، درختان شرایط خاصی را تجربه میکنند. این شرایط در هر شهری متفاوت است. از این رو باید از وضعیت کلی آب و هوای منطقه در شهرتان آگاه شوید. این مورد در انتخاب نهال گردو در مراحل بعدی تاثیرگذار است.

  • حداقل و حداکثر دما: برخی از درختان تحمل کافی در برابر سرما و یا گرمای شدید را ندارند. از این رو از حداقل و حداکثر دمای منطقه تان آگاه شوید. تا بتوانید نهال گردوی سازگار را در باغتان انتخاب نمایید.

  • ارتفاع از سطح دریا: هر منطقه و شهری دارای ارتفاع مشخصی از سطح دریا میباشد. که بیشترین تاثیر را در سازگاری و عدم سازگاری درختان خواهد داشت. از این رو باید از این فاکتور مهم پیش از خرید نهال گردو آگاه شوید.

  • احتمال سرمازدگی در فصل بهار و پاییز: برخی از مناطق، مستعد بروز سرمازدگی در این دو فصل خواهند بود. از این رو باید با بررسی این احتمال بدانید که ممکن است در سالهای بعدی نیز منطقه دچار سرمازدگی بشود. و درختانی در باغ بکارید که تحت تاثیر سرمازدگی قرار نگیرند.

  • شیب زمین:شیب زمین اگرچه به نظر فاکتور بی اهمیتی میاید. اما در میزان تابش نور خورشید و یا دریافت سرما در فصل زمستان تاثیرگذار است. برای مثال محصولات در زمین‌هایی با شیب شمالی زودتر میرسند. اما این مناطق بیشتر در معرض سرمازدگی بهاره قرار میگیرند.

  • دریافت نور خورشید: درخت گردو نیاز دارد تا حداقل 8 ساعت از روز را در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد. از این رو در هنگام کاشت، درختان را در محل سایه و یا نزدیک دیوار نکارید. هرس مناسب و اصولی درختان نیز میتواند در افزایش دریافت نور خورشید موثر باشد.

  • بادخیز بودن منطقه: وجود باد شدید در منطقه علاوه بر کج شدن درختان؛ عملیات گرده افشانی را با اختلال مواجه میکند. در مناطق بادخیز باید اقدامات مقابله ای را در برابر باد به انجام برسانید. مثالا استفاده از قیم.

  • میزان بارندگی: بارندگی و رطوبت منطقه اگرچه برای درختان بسیار عالی به نظر میرسد. اما بارندگی بیش از حد و یا در زمان شکوفه زنی و گرده افشانی؛ باعث بروز خسارت در محصول دهی خواهد شد. البته برخی از درختان در برابر رطوبت زیاد حساس اند. از این رو نباید در مناطق پرباران کاشته شوند.

  • دوره سرمایی در فصل پاییز و زمستان:میزان سرمای زمستانه و پاییزه باید به گونه ای باشد که نیاز سرمایی درختان گردو در هر سال برطرف شود. درختان پس از تکمیل دوره سرماییشان از خواب بیدار میشوند. این موضوع در مناطقی که سرمای طولانی دارند؛ میتواند باعث جوانه زنی درخت در سرما و سوختن جوانه‌ها شود. به این ترتیب در مناطق بسیار سرد با زمستان‌های طولانی ارقامی را انتخاب کنید که دوره سرمایی طولانی تری دارند.

  • آماده سازی زمین: پس از انجام آزمایش خاک، نوبت به آماده سازی زمین میرسد. خاک باغ را یک فصل پیش از احداث باغ گردو آماده سازی نمایید. یعنی با شخم زدن و ترکیب قسمت‌های مختلف با یکدیگر؛ خاک باغ را یکدست کنید. سپس با افزودن کودهای شیمیایی و آلی؛ اقدامات تقویتی را با توجه به نیاز خاک به انجام برسانید. با زهکشی و ایجاد چاله‌های کاشت؛ زمین را برای احداث باغ گردو آماده کنید.

آنچه باغداران گردو درباره نهال گردو باید بدانند چیست؟

تا این بخش کلیه فاکتورهای مهم پیش از احداث باغ گردو را مورد بررسی قرار داده و باغ را برای کاشت نهال گردو آماده کردیم. در مرحله بعدی باید بهترین و سازگارترین رقم گردو را با توجه به شرایط موجود در باغمان انتخاب نماییم. مهم ترین فاکتورهایی که در این بخش باید مورد بررسی قرار گیرند:

  • بذری یا پیوندی بودن نهال گردو:نهال گردو پیوندی به علت اصلاحاتی که در پایه نهال انجام میشود. معمولا دارای سازگاری بیشتر و عملکرد بهتری خواهد بود. نهال گردو پیوندی دارای شناسنامه مخصوص است که در پایه پیوند نهال چسبانده میشود. نهال پیوندی عمر اقتصادی بالاتر؛ سن بلوغ سریعتر؛ محصول دهی بیشتر و منظم سالیانه خواهد داشت.

  • قیمت نهال گردو: اگرچه قیمت نهال گردو در مراحل اولیه احداث باغ مهم است. اما انتخاب یک رقم مناسب شما را به سودآوری بالاتر در سالهای بعدی خواهد رساند.

  • میزان باردهی:همه میدانیم که باردهی درختان هرچه بیشتر باشد؛ سودآوری از باغ بالاتر خواهد بود. ارقام نهال گردو ژنوتیپ و کانادایی، باردهی تا 2 برابر بیشتر از سایر ارقام خواهند داشت.

  • عمر اقتصادی: عمر اقتصادی از زمان رسیدن درخت به سن بلوغ آغاز شده و تا کهنسالی درختان ادامه دارد. درختان در طول عمر اقتصادیشان در صورت سلامتی؛ محصول دهی حداکثری را تجربه میکنند.

  • سن بلوغ:سن بلوغ درختان؛ آغاز محصول دهی حداکثری را نشان میدهد. که این سن در ارقام پیوندی بین 3 تا 5 سال پس از کاشت است.

  • نحوه باردهی: درختان گردویی که به صورت خوشه ای محصول دهی میکنند. معمولا باردهی بیشتری نسبت به سایرین خواهند داشت. باردهی خوشه ای به صورت رشد میوه در دسته‌های 10 تا 20 عددی در کنار یکدیگر خواهد بود.

  • کیفیت محصولات: کیفیت محصول و درشتی و درصد چربی و همچنین رنگ مغز گردو؛ از عوامل تاثیرگذار در بازار پسندی محصول خواهد بود.

  • دیرگل و یا زودگل بودن رقم: در مناطق سردسیری بهتر است از ارقام دیرگل استفاده کنید. تا احتمال سرمازدگی در فصل بهار را به حداقل برسانید.

  • مقاومت در برابر سرما و گرما:در مناطق سردسیر که زمستان‌های سرد و طولانی دارند. باید از ارقام مخصوص سردسیری استفاده کنید. در مقابل ارقام نهال گردو گرمسیری بهترین انتخاب در مناطق گرمسیری در کشورمان به حساب میایند.

  • مقاومت در برابر رطوبت و خشکی: در مناطق مرطوب و یا خشک باید رقم گردوی مناسب و سازگار را بکارید.

  • مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها و دشمنان طبیعی:آفات و بیماری‌ها و دشمنان طبیعی یکی از مهم ترین دشمنان درختان گردو به حساب میایند. با ابتلای درخت به هریک از این موارد؛ محصول دهی درختان تا سالها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. از این رو درختانی که مقاومت بالاتری در برابر آفات و بیماری‌ها دارند، معمولا هزینه‌ها و ریسک کمتری به همراه خواهند داشت. شما همچنین باید اقدامات محافظتی را در برابر این دشمنان درخت گردو به انجام برسانید.

کلیه اطلاعات مربوط به ارقام نهال گردو در سایت پالیز به صورت دقیق بیان شده است. با کسب آگاهی از شرایط فوق، شما باغداران محترم میتوانید بهترین و سازگارترین رقم گردو را در باغتان در هر شهری خریداری نمایید.

کارشناسان باغداری کاشت این ارقام گردو را در هر باغی توصیه میکنند.

و اما معرفی بهترین نهال گردو در شرایط آب وهوایی و اقلیمی مختلف در کشورمان.

این ارقام گردو با پایه پیوندی و به صورت اصلاح شده تولید میشوند؛ و قادرند در باغ‌های اکثر مناطق در کشورمان رشد مناسبی داشته باشند. مقاومت این ارقام در برابر آفات و بیماری‌ها به شدت بالا بوده و بیشترین بهره وری را در باغ به همراه خواهند داشت:

  • نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 9 کوهستانی

  • نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 8 دوبار گل

  • نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 7 سردسیری

  • نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 6 گرمسیری

  • نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 5 خشک و نیمه خشک

  • نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 4 معتدل

  • نهال گردو چندلر پیوندی

  • نهال گردو فرنور پیوندی

  • نهال گردو اسرائیلی

  • نهال گردو ژنوتیپ مراغه

  • نهال گردو یالووا ترکیه

  • نهال گردو ژنوتیپ برتر

جمع بندی

با خرید هریک از ارقام نهال گردوی معرفی شده در بخش قبلی که مطابقت حداکثری با شرایط آب وهوایی در منطقه باغ شما را دارد. بیشترین و بهترین محصول دهی را از درختان شاهد خواهید بود. نهال‌های گردوی اصلاح شده با پایه پیوندی معمولا محصول دهی بیشتری داشته و قادرند تا سالیانه سال، هرساله باردهی با کیفیت را برای شما به همراه داشته باشند. این ارقام مقاومت بسیار عالی در برابر رطوبت؛ خشکی؛ آفات و بیماری‌ها داشته و احتمال گیرایی آنها در باغ بیشتر است.

از این رو متخصصین باغداری به شما خرید نهال گردوی پیوندی اصلاح شده را توصیه میکنند.

برای خرید این رقم و یا سایر ارقام نهال گردو؛ شما باغداران محترم میتوانید با ما در نهالستان پالیز به صورت آنلاین؛ حضوری و تلفنی تماس بگیرید. متخصصین ما پس از ارائه مشاوره رایگان و تخصصی به شما درحوزه انتخاب بهترین و سازگارترین نهال گردو در شهرتان؛ نهال گردوی باکیفیت را در اسرع وقت به همراه کارت گارانتی 2 ساله؛ گواهی عاری از آفات؛ کارت سلامت و تاییدیه از موسسه ثبت نهال و بذر و شناسنامه نهال گردو برای شما ارسال میکنند.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز فروش انواع ارقام نهال گردو در سرتاسر کشور میباشد.

وبسایت : https://paliznahal.ir/

شماره تماس : واحد پشتیبانی و فروش نهالستان پالیز ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸ – ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

آدرس دفتر : آذربایجان غربی، میاندوآب، خیابان ۲۴ متری فرهنگیان شرکت پالیز

آدرس گلخانه : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، کمربندی شمالی، میدان ولایت، اتوبان ولایت

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصدورزشی مسئولیتی بابت آن ندارد ..... 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/45rd9x