جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/02/04 16:51
کد خبر: 8751

نوسانات بازار نفت و میدان گازی ایران در دریای انگلیس

شرکت انگلیسی «سریکا انرژی» از افزایش تولید در میدان گازی رام که بخشی از سهام آن متعلق به شرکت نفت جمهوری اسلامی است خبر داد و افزود که این میدان برای عبور از نوسانات اخیر بازار نفت در وضع مناسبی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار رصد ورزشی: شرکت انگلیسی «سریکا انرژی» از افزایش تولید در میدان گازی رام که بخشی از سهام آن متعلق به شرکت نفت جمهوری اسلامی است خبر داد و افزود که این میدان برای عبور از نوسانات اخیر بازار نفت در وضع مناسبی قرار دارد.

در این بیانیه که پس از استعلام دفتر ایرنا در لندن از تأثیر تحولات بازار نفت بر فعالیت این شرکت در آب‌های شمال انگلیس منتشر شد، آمده که تولید نفت و گاز در سه میدان رام، بروس و کیث در سال گذشته ۱۵ درصد، معادل ۲۷ هزار و ۳۰۰ بشکه در روز افزایش یافته است.

«میچ فلگ» مدیرعامل سریکا انرژی عنوان کرد که تولید در ۲ میدان رام و بروس به دلیل تمرکز بر انجام بموقع تعمیرات تأسیساتی، قوی‌تر بوده است.

سریکا انرژی در سال ۲۰۱۸ موفق شد تا سهام این سه میدان را از شرکت بریتیش پترولیوم و سایر شرکا خریداری کند. این شرکت پس از دریافت معافیت واشنگتن از تحریم‌های ایران، ۵۰ درصد سهام شرکت بریتیش پترولیوم در میدان رام را خریداری کرد. میدان رام برای نخستین بار تولیدش را در سال ۲۰۰۵ آغاز کرد اما از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ به علت تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران متوقف شد.

از آنجا که پنج درصد گاز طبیعی کشور انگلیس از میدان رام تأمین می‌شود، آمریکا به ناچار این میدان را از تحریم‌های خود تا سال ۲۰۲۱ مستثنی کرده است. بر اساس معافیت‌های آمریکا که باید سالانه تمدید شود، درآمد ایران در یک حساب امانی منتقل می‌شود.

«تونی کراون والکر» مدیرعامل پیشین سریکا انرژی که تلاش قابل توجهی برای کسب معافیت‌های واشنگتن صورت داده، به ایرنا گفته بود که مجوز آمریکا در شرایط تحریم ایران، بهترین راهکار برای حفاظت از دارایی سهامداران است.

میدان گازی رام یا رهام که حدود پنج درصد گاز انگلیس را تأمین می‌کند در ۴۰۰ کیلومتری شهر «آبردین» در آب‌های ساحلی اسکاتلند در دریای شمال قرار دارد. این میدان سال گذشته ۱۵۹ میلیون فوت مکعب در روز گاز و حدود هزار بشکه در روز نفت تولید داشت.

دفتر خبرگزاری ایرنا در لندن سه‌شنبه گذشته در نامه‌ای به سریکا انرژی، خواستار توضیح این شرکت درباره پیامدهای نوسانات اخیر بازار نفت بر فعالیت این شرکت شده بود.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا دوشنبه گذشته برای تحویل در ماه می (۱۲ اردیبهشت) به منفی ۳۷ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه رسید و بازار نفت را شوکه کرد.

 

منبع: ایرنا

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/48n6n4