جمعه 05 مرداد 1403 - 26 Jul 2024
تاریخ انتشار: 1402/04/21 00:55
رپورتاژ آگهی/
کد خبر: 41888

رایج ترین مصدومیت های ورزشی را بشناسید!

اگر در حین انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی دچار آسیب شدید در اولین اقدام باید به دکتر مصدومیت ورزشی مراجعه کنید تا بتواند اختلال به‌وجودآمده را تشخیص داده و راه‌کار مناسبی برای درمان آن ارائه دهد.

اگر در حین انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی دچار آسیب شدید در اولین اقدام باید به دکتر مصدومیت ورزشی مراجعه کنید تا بتواند اختلال به‌وجودآمده را تشخیص داده و راه‌کار مناسبی برای درمان آن ارائه دهد.

آسیب و مصدومیت همیشه در کمین ورزش‌کارهای حرفه‌ای و همچنین افراد عادی که به‌صورت غیرتخصصی یا به‌تنهایی به انجام حرکات ورزشی مشغول می‌شوند، است. پس آشنایی با رایج‌ترین آنها باعث شناخت نوع آسیب و در نتیجه استفاده از روشی مناسب برای بهبود سریع‌تر خواهد شد.

آیا شما نیز در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت می‌کنید؟ در این صورت لازم است با رایج‌ترین مصدومیت‌هایی که شما را تهدید می‌کنند آشنا شوید. برای آگاهی از این موارد تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کشیدگی در عضله ران‌ها حین ورزش

محل قرارگیری عضله ران‌ها سمت راست و در قسمت بالای ران است. این عضله‌ها وظیفه دارند به پا در حرکت به سمت‌های مختلف کمک کنند. همچنین بالا آوردن زانو از طریق آنها امکان‌پذیر است.

اگر ساعت‌های طولانی مجبور به نشستن هستید یا نحوه نشستن شما به‌گونه‌ای است که استانداردهای آرگونومی در آن رعایت نمی‌شود، احتمالا به ضعف در این عضلات دچار شوید.

درصورتی‌که فردی با عضلات ران ضعیف شروع به انجام حرکات ورزشی مانند دو از سراشیبی و دوی سرعتی کند یا فعالیت مورد نیاز را به‌طور ناگهانی انجام دهد برای مثال؛ چرخش سریع و ناگهانی داشته باشد؛ احتمالا دچار کشیدگی عضلات ران می‌شود.

اگر پس از انجام این حرکات در زندگی روزمره خود با اختلال مواجه شدید برای مثال؛ نتوانستید به‌خوبی پله‌ها را طی کنید یا به‌طور کلی حین بلند کردن پا با درد شدید مواجه شدید؛ این عوارض می‌توانند از علائم مصدومیت ورزشی و کشیدگی عضلات ران پا باشند.

دکتر مصدومیت ورزشی برای درمان این مشکل به شما کمک می‌کند اما پیش از آن می‌توانید در 3 روز ابتدایی از کمپرس سرد و استراحت استفاده کنید. پس از آن نیز کمپرس گرم و انجام نرمش‌های آهسته می‌تواند کمک‌کننده باشد. اگر بهبودی حاصل نشد مراجعه به فیزیوتراپیست یا متخصص ارتوپد لازم است.

پارگی رباط صلیبی قدامی حین ورزش

این رباط باعث تثبیت زانو می‌شود. درصورتی‌که ورزشکار چرخش، تغییر مسیر یا کاهش سرعت ناگهانی داشته باشد، احتمال بروز مصدومیت در این رباط بالا می‌رود.

رباط صلیبی که با نام ACL نیز آن را می‌شناسند اگر پاره شود علائمی مانند تورم در زانو، بی‌ثباتی در حرکت یا عدم تعادل در چرخیدن را برای ورزشکار به‌دنبال دارد.

دکتر مصدومیت ورزشی در رابطه با درمان کشیدگی یا پارگی در رباط صلیبی می‌گوید اگر مشکل به‌وجود آمده جزئی باشد احتمالا با استراحت و کمپرس یخ می‌توان به بهبود و کاهش درد آن کمک کرد.

درصورتی‌که پارگی رباط شدید باشد حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. ممکن است متخصص برای شما درمان با جراحی و جلسات فیزیوتراپی تجویز کند. دریافت مشاوره آنلاین از بهترین پزشکان ایران در مسیر یافتن راه‌کاری درست به شما کمک می‌کند.

آسیب به مغز حین ورزش

از خطرناک‌ترین مصدومیت‌های ورزشی می‌توان به آسیب مغزی که به آن ضربه مغزی نیز می‌گویند اشاره کرد. درصورتی‌که حین ورزش به سر شما آسیب رسید به‌هیج‌وجه نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشید به‌خصوص اگر علائم زیر مشاهده شد:

  • گیجی
  • سردرد
  • لکنت زبان
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • عدم تمرکز و دیر پاسخ‌دادن به سوالات

درمان مصدومیت ورزشی اگر در ارتباط با آسیب‌های مغری باشد باید به آن اهمیت بسیار زیادی داد. همچنین بهتر است بیمار تا پایان دوره بهبود و اطمینان از نبود مشکل از انجام حرکات سنگین و حتی سبک نیز پرهیز کند. اگر با این مشکلات مواجه هستید برای دریافت نوبت از دکتر مصدومیت ورزشی https://doctoreto.com/doctors/service/sports-injury به این آدرس مراجعه کنید.

کشیدگی در کشاله ران حین ورزش

کشیدگی کشاله می‌تواند در حرکت‌ دادن پا به‌صورت افقی اختلال ایجاد کند. همچنین این مصدومیت ورزشی می‌تواند در قسمت‌های مختلف ران کبودی به‌وجود بیاورد. اگر حین پیاده‌شدن یا سوار شدن به ماشین با مشکل مواجه می‌شوید احتمالا آسیب در کشاله‌ها و عضلات ران است.

پزشک مصدومیت ورزشی برای درمان این مشکل در 3 روز ابتدایی استراحت و کمپرس یخ را پیشنهاد می‌دهد. این کمپرس باید بین 15 تا 20 دقیقه در محل آسیب بماند.

با گذشت 3 روز می‌توانید کمپرس گرم را جایگزین کنید و به‌آرامی انجام حرکات کششی را در برنامه روزانه خود قرار دهید تا کشیدگی کشاله‌ها به‌مرور درمان شود.

آسیب و تورم در ساق پا حین ورزش

در ورزش‌هایی که دویدن جزء اصلی‌ترین فعالیت افراد است مانند فوتبال و دو احتمال بروز آسیب و تورم در ساق پا زیاد بوده و معمولا نیز درد در قسمت انتهایی استخوان پا حس می‌شود.

درشرایطی‌که افراد برای مدت طولانی ورزش‌های سبک داشته‌اند اما با شروع فصل جدید مجبور به انجام فعالیت‌های سنگین و پیمودن مسیرهای طولانی می‌شوند احتمال ایجاد تورم در ساق پا افزایش می‌یابد.

دکتر مصدومیت ورزشی بهترین راه برای درمان و کاهش تورم در ساق پا را استراحت و استفاده از کمپرس یخ معرفی می‌کند. همچنین ورزشکار باید به‌تدریج فعالیت‌های فیزیکی را افزایش دهد تا مشکل جدیدی برای او ایجاد نشود.

گرفتگی سیاتیک در اثر ورزش

یکی از مصدومیت‌های ورزشی که بیشتر در بین دوچرخه‌سواران و گلف‌بازان و به‌طور کلی ورزش‌هایی که موقعیت بدنی فرد در آنها معمولا به‌صورت افقی قرار می‌گیرد، گرفتگی سیاتیک است.

این درد پشت که شدت زیادی دارد احتمالا تا پنجه پاها نیز حس شود. همچنین ممکن است باعث بروز احساس سوزش یا بی‌حسی در بخش‌های پایین پاها نیز شود.

درد گرفتگی سیاتیک معمولا باید با استراحت، همسترینگ، دراز کشیدن روی شکم و انجام حرکات کششی به‌مرور بهبود یابد. درصورتی‌که درد با شدت باقی ماند لازم است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

اگر در تهران ساکن هستید، می‌توانید به‌راحتی نوبت خود را رزرو کنید. بهترین دکتر های مصدومیت ورزشی تهران https://doctoreto.com/doctors/service/sports-injury/city/tehran از طریق این لینک به شما معرفی می‌شوند.

جمع‌بندی

دکتر مصدومیت ورزشی به ما کمک می‌کند تا بهترین روش برای درمان‌ آسیب‌های ناشی از فعالیت‌های شدید ورزشی را پیدا کنیم و با بهبود به‌موقع، بتوانیم به زندگی روزمره خود بازگردیم.

مصدومیت‌های ورزشی همیشه در کمین ورزشکاران مبتدی و حرفه‌ای هستند. شناخت دلایل بروز این آسیب‌ها به ما کمک می‌کند تا در حین انجام حرکات بیشتر مواظب باشیم یا پس از بروز مصدومیت نوع آن را بشناسیم.

از رایج‌ترین آسیب‌های حین ورزش می‌توان به کشیدگی عضله ران‌ها، پارگی رباط صلیبی قدامی، آسیب مغزی، تورم در ساق پا و گرفتگی سیاتیک اشاره کرد. برای درمان این موارد بهتر است از پزشک متخصص مشورت بگیرید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4pbrgd