-
تاریخ انتشار: 1401/05/01 13:37
مریم وحیدنیا هنرمند معاصر:
کد خبر: 23650

تخشا حاصل فرصت های غنیمت شمرده شده ایام پاندمی ست

استقبال از نمایشگاه خصوصاً در روز گشایش به نظرم بسیار قابل توجه بود. با توجه به تعطیلی بین هفته به مناسب عید بزرگ قربان و فرا رسیدن تعطیلات تابستانی که موجب شدند بسیاری از هنر دوستان در سفر باشند، استقبال به گونه ای بود که فضای گالری به لحاظ رعایت پروتکل های بهداشتی، گنجایش پذیرش یک باره همه هنر دوستان را نداشت...

به بهانه پایان برگزاری نمایشگاه انفرادی نقاشیخط مریم وحیدنیا، با نام “تخشا”، با ایشان گفت و گویی داشتیم. شایان ذکر است این نمایشگاه از ۱۷ الی تا ۲۲ تیرماه سال جاری در گالری شلمان برگزار شد.

 

تخشا نخستین نمایشگاه انفرادی شما بود. ارزیابی تان از میزان استقبال از این نمایشگاه چیست؟

استقبال از نمایشگاه خصوصاً در روز گشایش به نظرم بسیار قابل توجه بود. با توجه به تعطیلی بین هفته به مناسب عید بزرگ قربان و فرا رسیدن تعطیلات تابستانی که موجب شدند بسیاری از هنر دوستان در سفر باشند، استقبال به گونه ای بود که فضای گالری به لحاظ رعایت پروتکل های بهداشتی، گنجایش پذیرش یک باره همه هنر دوستان را نداشت. برای همین گروهی از بازدید کنندگان گرامی در محوطه گالری منتظر مانده و پس از ترک گالری از سوی بازدیدکنندگان قبلی، این افتخار و توفیق را به بنده می بخشیدند که به تماشای آثار به نمایش در آمده بپردازند.

باعث سرفرازی من است که طی برگزاری نمایشگاه، اساتید ارجمند و بزرگواری از تخشا بازدید داشتند. ایشان با نظرات ارزنده و نقد آثار، زمینه بسیار مساعدی برای تداوم هر چه بهتر فعالیت های هنری این جانب در آینده را فراهم ساختند.

تا کنون در چند نمایشگاه گروهی شرکت داشته اید و با توجه به تجربه حضور در نمایشگاه های گروهی، حضور در هر مدل از برگزاری را چطور می بینید؟

تاکنون در ۱۱ نمایشگاه گروهی شرکت داشته ام که شاخص‌ترین آن ها در کنار استادان به نام خوشنویسی و خطنقاشی در گالری “راگادید” به نام “شیدا نبشت” بود که به همه لحاظ نمایشگاه متمایزی محسوب می شد.

شرکت در نمایشگاه های گروهی، فرصت ارزیابی هر اثرم را در کنار  آثار هنرمندان دیگر در اختیارم قرار می دهد. فرصت دیدن و یاد گرفتن و گفت و گوی رو در رو با هنرمندان، برگزار کنندگان و هنر دوستان از دیگر برتری های نمایشگاه گروهی نسبت به انفرادی است. البته در عین حال در نمایشگاه انفرادی، هنرمند این فرصت را دارد تا سیر کارهای خود و انواع تجربه ها و احساساتش را در مسیر خلق هر اثر به نمایش بگذارد. همچنین در نمایشگاه انفرادی هنرمند از فرصت حضور و توجه استادان و هنرمندان با تجربه بهره مند شده و در مسیر تکامل هنری و شخصی خود، پخته تر از پیش حرکت کند.

در مورد تخشا بگویید، این نام از کجا آمد و وجه تسمیه انتخابش چه بود؟

تخشا در لغت نامه دهخدا و دیگر واژه نامه ها به معنی: کوشنده، کوشا و ساعی است. تخشا در زبان پهلوی (tuokhšāk) به معنای کوشنده و سعی کننده؛ در زبان اوستایی (thwaokhš و thwaokhša) مترادف با غیور و با همت، و در زبان باستانی هند (tvakšas) برابر با واژه های قوه و نیرو معنی شده است.

پیشنهاد این نام با توجه به تلاشی که برای خلق آثار و فعالیت هایی طی مدت پاندمی انجام دادم، از سوی خواهر نویسنده ام مطرح شد.

به نظرم دوران محدودیت های ناشی از پاندمی برای بسیاری از ما مانند ایستادن یک دونده در حین برگزاری مسابقه بود. پیش از آن فقط به دویدن فکر می کردیم؛ اما ناگهان ایستادیم و فرصتی پدید آمد تا به اطراف نگاه کنیم و به خودمان و این که کجای مسیریم، اندیشه و تأمل کنیم. پاندمی این فرصت را به ما داد تا ببینیم داشته های مان چیست و این که برای ادامه مسیر آیا امکانات و توان مان کافی ست یا نیاز به تجدید قوا و لباس و تجیهیزات بیشتر و دیگری داریم؟

این فرصت خلوت با خود، انقلابی درونی بود که می توانست منجر به پیامدهای روحی و روانی بشود که قطعاً روان شناسان و جامعه شناسان به آن خواهند پرداخت؛ اما این انتخاب را هم به ما می داد تا از آن برای پرداختن به علایقی که کمتر فرصت پرداختن به آن ها را داشتیم، استفاده کنیم .

آموزش های آنلاین و خریدهای آنلاین و هر آن چه در فضای مجازی فراهم بود، برخورداری از این فرصت را به غنی ترین شکل ممکن در دسترس همگان قرار داد. من هم از فرصت به وجود آمده استفاده کردم و با تمرین مستمر و استفاده از زمان، در نهایت موفق به انجام کاری شدم که همیشه علاقه داشتم؛ اما کمتر فرصت اجرای آن در اختیارم بود.

چند اثر در مدت زمان مورد اشاره خلق شد و چند اثر در تخشا شرکت داده شد؟

شمار آثار زیاد بودند و برخی از کارها را پس از پایان نمی پسندیدم و آن کار پس زمینه کار بعدی می شد. بنابراین تعداد قابل توجهی کار انجام دادم. نهایتاً در تخشا ۲۰ اثر از کارهای خلق شده در دوران پاندمی شرکت داده شد.

هر اثر چگونه پدید می آمد؟ آیا با کار مجدد بر روی آثاری که رضایت تان را فراهم نمی ساختند، شیوه اجراء و هویت آن ها را هم‌ تغییر می دادید؟

من در حین انتخاب رنگ ها و ترکیب بندی، به روح هر کار نزدیک و نزدیک تر می شوم. هر اثر در همان آغاز، خودش را می شناساند. بنابراین تمام آثارم؛ نام، داستان و فلسفه ویژه خود را دارا هستند. هر یک از آثار نویدی در دل داستان خود دارند؛ مگر چند کار که با توجه به الگو برداری و یا اجرای مشابه کار زنده یاد استاد “فرامرز پیلارام” و به احترام هنر ناب ایشان، نام ندارند.

استقبال و خرید از نمایشگاه چگونه بود؟

بسیار خوب بود. از ۲۰ اثر شرکت داده شده ۱۴  اثر به فروش رفت. از آن جا که برای هر یک از عزیزان بازدید کننده، داستان یا فلسفه آفرینش اثر مورد نظرشان را بازگو می کردم، ارتباط و تعامل بسیار مطلوبی بین ایشان و اثر ایجاد می شد. تا جایی که یکی از عزیزان پس از خرید و بردن اثر به منزل، با فرستادن فایل صوتی از من خواست تا فلسفه اثر را در قالب فایل صوتی برای خانواده ایشان هم شرح دهم. بازخورد بسیار خوب ایشان و خانواده گرامی شان، بسیار برایم انگیزه بخش شد.

آیا برنامه برگزاری نمایشگاه دیگری در پیش دارید؟

در حال حاضر و شاید به زودی خیر؛ اگر چه این نمایشگاه با همکاری گالری شلمان و مدیر فرهیخته آن تجربه بسیار خوبی برایم فراهم آورد که بسیار از ایشان سپاسگزارم.

️استقبال و خرید از نمایشگاه چگونه بود؟

بسیار خوب بود. از ۲۰ اثر شرکت داده شده ۱۴  اثر به فروش رفت. از آن جا که برای هر یک از عزیزان بازدید کننده، داستان یا فلسفه آفرینش اثر مورد نظرشان را بازگو می کردم، ارتباط و تعامل بسیار مطلوبی بین ایشان و اثر ایجاد می شد. تا جایی که یکی از عزیزان پس از خرید و بردن اثر به منزل، با فرستادن فایل صوتی از من خواست تا فلسفه اثر را در قالب فایل صوتی برای خانواده ایشان هم شرح دهم. بازخورد بسیار خوب ایشان و خانواده گرامی شان، بسیار برایم انگیزه بخش شد.

آیا برنامه برگزاری نمایشگاه دیگری در پیش دارید؟

در حال حاضر و شاید به زودی خیر؛ اگر چه این نمایشگاه با همکاری گالری شلمان و مدیر فرهیخته آن تجربه بسیار خوبی برایم فراهم آورد که بسیار از ایشان سپاسگزارم.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/27q8q6