یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1398/10/10 04:19
کد خبر: 3777

علی باقری کنی کیست+ رابطه او با سعید جلیلی چیست؟

ساعتی پیش «فرید مدرسی» فعال سیاسی و حوزه در شبکه اجتماعی توییتر از ریاست «علی باقری کنی» بر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه خبر داد و نوشت که محمدجواد لاریجانی دیگر در این سمت مشغول به کار نخواهد شد.

محمدباقر باقری  معروف به  باقری کنی  (متولد ۱۳۰۵، کن از توابع تهران) روحانی شیعه و عضو سابق مجلس خبرگان رهبری است. او سرپرست دانشگاه امام صادق از ۱۲ آذر ۹۳ تا شهریور ۹۴ بود. او پیشتر در ادوار اول و دوم مجلس خبرگان رهبری نیز عضویت داشت. باقری با ناکامی در انتخابات ۷ اسفند ۱۳۹۴ از انتخاب مجدد به خبرگان بازماند.

 

820_Piroozi-1398-09-13_1575407413 - Copy

 

زندگی‌نامه

وی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی به همراه برادر کوچکتر خود، محمدرضا مهدوی کنی، برای تحصیل علوم دینی به حوزه علمیه علی اکبر برهان در مسجد لرزاده تهران رفت. در سال ۱۳۲۷ به قم رفت و دروس سطح را از مدرسانی مانند عبدالجواد سده‌ای (جبل عاملی)، صدوقی، سلطانی، مجاهدی آموخت.

 

820_Esteghlal-1398-09-13_1575435470

 

استادان

او که از شاگردان درس خارج سیدحسین بروجردی و سید روح‌الله خمینی بود، علاوه بر فقه و اصول، در فلسفه و تفسیر سال‌ها از درس‌های سیدمحمدحسین طباطبایی استفاده کرد و در قزوین و تهران در درس‌های اسفار سیدابوالحسن رفیعی قزوینی حاضر می‌شد.

 

سوابق

محمدباقر باقری از ابتدای تأسیس دانشگاه امام صادق تاکنون به عنوان عضو هیئت علمی و پس از مرگمحمدرضا مهدوی کنی به عنوان سرپرست دانشگاه مشغول به فعالیت بود.

 

820_Piroozi-1398-09-13_1575407413 - Copy

 

ساعتی پیش «فرید مدرسی» فعال سیاسی و حوزه در شبکه اجتماعی توییتر از ریاست «علی باقری کنی» بر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه خبر داد و نوشت که محمدجواد لاریجانی دیگر در این سمت مشغول به کار نخواهد شد.

اما دقایقی بعد این خبر تکذیب شد و برخی رسانه ها اعلام کردند که فعلاً خبری از این جابه جایی نیست. اما علی باقری کنی کیست؟

علی باقری فرزند محمدباقر باقری کنی از اعضای مجلس خبرگان رهبری است که در سال ۱۳۴۶ به دنیا آمد. وی دانش آموخته رشته اقتصاد است که سابقه تدریس رشته اقتصاد را در دانشگاه دارد. او برادرزادهٔ محمدرضا مهدوی کنی رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری و دانش آموختهٔ رشتهٔ اقتصاد است و پیشینهٔ آموزش اقتصاد در دانشگاه را نیز دارد.

او برادر داماد رهبری انقلاب و دیپلمات نزدیک به سعید جلیلی است که در انتخابات خرداد ۹۲ هم به عنوان رییس ستاد انتخابات او معرفی شد.

باقری در دانشگاه امام صادق درس خوانده‌است و همچنین مدیرکل اروپای مرکزی وزارت امور خارجه در زمان تصدی سعید جلیلی در معاونت اروپا و آمریکا این وزارتخانه بود و پس از سعید جلیلی مدتی به عنوان معاون اروپای وزیر امور خارجه فعالیت کرد.

 

820_IranVarzeshi-1398-09-13_1575407398

 

علی باقری کنی

علی باقری کنی فرزند محمدباقر باقری کنی است. برادر او به‌نام مصباح‌الهدی، با هدی خامنه‌ای، دختر سید علی خامنه‌ای ازدواج کرده‌است.علی باقری کنی دانش‌آموختهٔ رشتهٔ اقتصاد است و پیشینهٔ تدریس اقتصاد در دانشگاه را نیز دارد. او در دانشگاه امام صادق درس خوانده‌است. در زمانی که جلیلی معاونت اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه را برعهده داشت، باقری کنی مدیرکل اروپای مرکزی و شمالی این معاونت بود و پس از سعید جلیلی مدتی به عنوان معاون اروپای وزیر امور خارجه فعالیت کرد.

 

منبع: ویکی پدیا


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2aagl2