جمعه 05 مرداد 1403 - 26 Jul 2024
تاریخ انتشار: 1402/08/29 07:31
رپورتاژ آگهی/
کد خبر: 124996

قوانین نقل و انتقالات فوتبال ایران

رعایت قوانین نقل و انتقالات فوتبال، یک جنبه بسیار حیاتی و کلیدی است. قوانین نقل و انتقالات به حفظ عدالت و انصاف در فوتبال کمک می کنند. این قوانین اجازه می دهند تا بازیکنان به صورت منصفانه و متناسب با مهارت ‌ها و توانمندی ‌های خود منتقل شوند. رعایت قوانین ترانسفر فوتبال ، بازار را منظم و به تعادل و تنوع در ترکیب تیم‌ ها کمک می کنند. این نظم، باعث افزایش رقابت و جذابیت مسابقات می شود.

پنجره نقل و انتقالات

در طول این فواصل، تیم ها این آزادی را دارند که در فرایند گسترده نقل و انتقالات بازیکنان شرکت کنند. در این بازه، امکان جذب بازیکنان جدید یا انتقال بازیکنان موجود به تیم های دیگر وجود دارد. مهلت نقل و انتقالات فوتبال ایران به دو دوره مجزا تقسیم خواهد شد: مهلت تابستانی و زمستانی. مهلت نقل و انتقال تابستانی، همزمان با دوره پایان فصل فوتبال است. به طور معمول، پس از پایان مسابقات لیگ یا رقابت های ملی شروع می شود و تا پایان تابستان نیز ادامه دارد. انتقال زمستانی، مصادف با نیم فصل فوتبال و از آذر تا پایان بهمن خواهد بود.

استثنا از مواد قانونی

هر چند استثنایی برای این قانون وجود دارد. اگر قرارداد یک بازیکن حرفه ای قبل از اتمام نقل و انتقالات منقضی شود، یک بازیکن آزاد به حساب می آید. در چنین شرایطی، ثبت نام بازیکن، می تواند خارج از دو دوره زمانی فوق انجام صورت گیرد. بنابراین، در کنار قوانین نقل و انتقالات، باید از قوانین وضع قرارداد نیز آگاهی داشته باشید.

وضعیت ثبت نام بازیکن در نقل و انتقالات فوتبال

برای حضور در یک باشگاه، بازیکنان باید مفاد ماده ۲ آیین نامه را رعایت کنند. بدین معنا که به صورت رسمی در فدراسیون، به عنوان بازیکن حرفه ای یا آماتور ثبت نام کنند. فقط بازیکنان ثبت نام شده، واجد شرایط شرکت در مسابقات فوتبال هستند.

پس از تکمیل مراحل ثبت نام، بازیکنان متعهد می شوند که اساس نامه قوانین نقل و انتقالات فوتبال را رعایت کنند. این قوانین شامل تبصره های فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا، فدراسیون ملی و سازمان لیگ می شود. هر بازیکن محدود به امضای قرارداد همزمان با یک باشگاه و با حداکثر سه باشگاه در طول یک فصل است. در تمام این مدت، بازیکن حق شرکت در بازی های رسمی دو باشگاه از سه تا را دارد.

کمیته انضباطی و مجازات

هدف اصلی کمیته انضباطی حفظ انصاف و جلوگیری از تخلفات در نقل و انتقالات فوتبال است. این تخلفات می توانند بر روابط درون فوتبال و اخلاق ورزشی تأثیر منفی بگذارند. تصمیمات این کمیته بر اساس اصول عدالت و قوانین مربوطه ابلاغ می شود. پس یکی از مهم ترین اصول در نقل و انتقال، در نظر گرفتن اجرای مجازات ها است.

اجرای کامل مجازات در نقل و انتقال

هر گونه مجازات انضباطی تا 4 بازی یا 3 ماه که فدراسیون قبلی برای بازیکنی در نظر گرفته باشد، اما در زمان انتقال بازیکن به ایران به طور کامل اجرا نشده باشد، باید توسط فدراسیون فوتبال ایران، به طور کامل به اجرا درآید. البته، اعمال این مجازات نیاز به تایید فیفا دارد. اگر این مجازات کامل اجرا نشده باشد، فیفا باید تایید کند که این تخلف، اثر جهانی دارد. این موضوع، برای نقل و انتقالات بین المللی بسیار حیاتی محسوب می شود.

قراردادهای باشگاهی

قرارداد بین یک بازیکن حرفه ای و باشگاه، در صورت اتمام مدت قرارداد یا توافق دو طرفه، پایان می یابد. توجه به نحوه پایان قراردادها، در پنجره نقل و انتقالات فوتبال، مهم است. هر یک از طرفین در صورت وجود «دلیل موجه»، صلاحیت دارد قرارداد را بدون عواقب فسخ کند. این عواقب به معنی پرداخت غرامت یا قبول مجازات های ورزشی است.

استثنا در فسخ قرارداد بدون مجازات

یک بازیکن حرفه ای رسمی، می تواند بر اساس بند «دلیل موجه ورزشی»، قبل از پایان قرارداد، آن را فسخ کند. در چنین مواردی، مجازات ورزشی اعمال نمی شود. یک بازیکن حرفه ای می تواند ظرف 15 روز پس از آخرین بازی رسمی آن فصل که توسط باشگاه برگزار خواهد شد، قرارداد خود را فسخ کند.

ثبت نام بازیکنان بین المللی در نقل و انتقالات فوتبال

بازیکنان فدراسیون های فوتبال خارجی، باید با تایید سوابق، در فدراسیون فوتبال ایران ثبت نام شوند. به عبارتی، فدراسیون فعلی، باید گواهی بین المللی انتقال آنها را از فدراسیون سابق دریافت کند. برعکس، بازیکنانی که در ایران ثبت نام کرده اند، در صورتی می توانند در فدراسیون فوتبال خارجی ثبت نام کنند که فدراسیون فوتبال مربوطه، گواهی نقل و انتقال بین المللی خود را از فدراسیون ایران بگیرد.

صدور گواهی انتقال بین المللی (ITC)، باید رایگان و بدون قید و شرط و محدودیت زمانی باشد. در صورت در نظر گرفتن شرط برای صدور گواهی بین المللی برای نقل و انتقالات فوتبال، تخلف رخ داده است. فدراسیون صادرکننده باید تصویر آن را برای فیفا بفرستد.

بازیکنان زیر سن قانونی در آکادمی

باشگاه‌ هایی که دارای آکادمی فوتبال وابسته از نظر قانونی و مالی هستند، وظایفی دارند. آنها باید هر 4 ماه، اسامی تمامی بازیکنان زیر سن قانونی آکادمی خود را به فدراسیون فوتبال گزارش دهند. وضعیت برای آکادمی هایی که رابطه قانونی و اقتصادی با باشگاه خاصی ندارند، تفاوت دارد. این آکادمی ها باید باشگاهی را برای شرکت در مسابقات قهرمانی کشور، در رده سنی مربوطه، تاسیس کنند.

اسامی تمامی بازیکنان زیر سن قانونی حاضر در آکادمی، باید برای تمرین به فدراسیون فوتبال اعلام شود. فدراسیون فوتبال، موظف به ثبت رسمی مشخصات اعلامی باشگاه ها است. آکادمی استعدادیابی سایدا نیز پیرو قوانین مربوط به آکادمی ها عمل می کند. تخلف از این ماده در نقل و انتقالات فوتبال، مستوجب مجازات کمیته انضباطی خواهد بود.

بازیکنان بین المللی

اعلام اسامی بازیکنان خارجی زیر سن قانونی، باید طبق مواد ۲۱ و ۲۲ فدراسیون صورت پذیرد. در گزارش ‌های دریافتی از باشگاه‌ ها یا آکادمی‌ ها، نام و تاریخ تولد بازیکنان زیر سن قانونی باید اختصاصا ثبت شود. آکادمی ها و بازیکنان با اعلام اسامی، به فدراسیون فوتبال متعهد می شوند. این تعهد، به اساس نامه فیفا و کنفدراسیون، اصول فوتبال آسیا و اساس نامه و تصمیمات فدراسیون فوتبال خواهد بود.

جمع بندی

اهمیت پایبندی به قوانین نقل و انتقالات در فوتبال، در رعایت قراردادها نهفته است. بازیکنان و باشگاه ها موظف به انجام وظایف قراردادی خود هستند. تعهد به قوانین و قراردادها، تبعیت از ثبات و اعتماد در محیط فوتبال را حمایت می کند. در هر دوره نقل و انتقالات، تیم ها موظف به رعایت قوانین و مقررات تعیین شده توسط کمیته انضباطی هستند. تخلفات احتمال دارد منجر به جریمه ها و مجازات های مختلفی شود. ضمانت اجرای قوانین در جهت حمایت از حقوق بازیکنان و جلوگیری از ناعدالتی حقوقی و اجتماعی است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/458aqd